Delkurs 1. Ultraljud och kärldiagnostik, 5 hp
Berglund E, Jönsson B A, (2007) Medicinsk Fysik. Lund: Studentlitteratur. 126 av 260 s.
Delkurs 2. Nuklearmedicinsk diagnostik, 5 hp
Jonsson B, Wollmer P, (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm: Liber. 90 s av 397 s.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14,5 hp
Relevant litteratur för de olika verksamhetsområdena bestäms i samråd med handledare och examinator.
Kompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 30 s)
EduSinglePage
Om kursen
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap, med särskild inriktning på bild- och funktionsdiagnostik inom ultraljud, nuklearmedicin och kärldiagnostik.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap, med särskild inriktning på bild- och funktionsdiagnostik inom ultraljud, nuklearmedicin och kärldiagnostik.
Delkurs 1. Ultraljud och kärldiagnostik, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas ultraljudsfysik samt metodik och diagnostik inom ekokardiografi, kärlultraljud och distal tryckmätning.
Delkurs 2. Nuklearmedicinsk diagnostik, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas strålningsfysik, moment kring såväl radiofarmaka, som strålskydd vid laboratoriearbete och patientundersökningar. Vidare behandlas gammakamerans uppbyggnad och funktion samt nuklearmedicinsk metodik och diagnostik.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14,5
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kliniska metodiker inom ultraljud, nuklearmedicin och distal tryckmätning.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i följande programkurser omfattande 120 högskolepoäng: BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F el. BA134F, BA141F samt BA143F.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).