2 september 2024
Drugli, May Britt (2018). Goda rutinsituationer i förskolan. Lund: Studentlitteratur (97 s.)
Drugli, May Britt & Lekhal, Ratib (2020). Att rusta barn för livet – Förskolans arbete för barns positiva utveckling. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-14) (113 s.)
Edlund, Lena (2019). De yngsta barnen och läroplanen. 2. Uppl. Stockholm: Lärarförlaget (174 s.)
Eriksson Bergström, Sofia (2017). Rum, barn och pedagoger: om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar. Stockholm: Liber (157 s.)
Hansen, Ole Henrik (2018). Små barns kommunikation med vuxna. Lund: Studentlitteratur (67 s.)
Hvit Lindstrand, Sara (2015). Små barns tecken- och meningsskapande i förskola: multimodalt görande och teknologi. Diss. Jönköping: Högskolan i Jönköping (tillgänglig på Internet) (238 s.)
Linder, Linda (red.) (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (237 s.)
Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018). Stockholm: Skolverket (tillgänglig på Internet) (16 s.)
Løkken, Gunvor (2008). Toddlarkultur: om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan. Lund: Studentlitteratur (136 s.)
Palmer, Anna (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation. Stockholm: Skolverket (tillgänglig på Internet) (74 s.)
Pramling Samuelsson, Ingrid & Jonsson, Agneta (2017). Förskolans yngsta barn: perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm: Liber (280 s.)
Riddarsporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & kultur (281 s.)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
20 januari 2025
Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Broberg, Anders (2023). Anknytning i förskolan: vikten av trygghet för lek och lärande. 2 uppl. Stockholm: Natur & Kultur. (Inledning; kap. 1–3; 5–7; 10) (204 s.)
Drugli, May Britt & Lekhal, Ratib (2020). Att rusta barn för livet – Förskolans arbete för barns positiva utveckling. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-14) (113 s.)
Edlund, Lena (2019). De yngsta barnen och läroplanen. 2. Uppl. Stockholm: Lärarförlaget (174 s.)
Eriksson Bergström, Sofia (2017). Rum, barn och pedagoger: om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar. Stockholm: Liber (157 s.)
Hvit Lindstrand, Sara (2015). Små barns tecken- och meningsskapande i förskola: multimodalt görande och teknologi. Diss. Jönköping: Högskolan i Jönköping (tillgänglig på Internet) (137 s.)
Larsson Samoladas, Emilia & Bäversten, Moa (2021). Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta. Stockholm: Lärarförlaget (194 s.)
Linder, Linda (red.) (2021). Pedagogisk miljö i tanke och handling. 2 uppl. Stockholm: Lärarförlaget (Inledning; kap. 1–3; 6–9) (148 s.)
Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018). Stockholm: Skolverket (tillgänglig på Internet) (16 s.)
Løkken, Gunvor (2008). Toddlarkultur: om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan. Lund: Studentlitteratur (136 s.)
Pramling Samuelsson, Ingrid & Jonsson, Agneta (2017). Förskolans yngsta barn: perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm: Liber (280 s.)
Riddarsporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & kultur (281 s.)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.