- Fredriksson, A. (senaste upplagan). Digital Marknadsföring. Studentlitteratur, Lund.
- Ottosson, M. & Parment, A. (senaste upplagan). Hållbar Marknadsföring. Studentlitteratur, Lund.
Vetenskapliga artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att ge studenten en grundläggande förståelse för marknadsföring i en alltmera digitaliserad verklighet. Centrala begrepp och modeller från företagsekonomi som exempelvis SWOT, Femkraftsmodellen, Intressentmodellen och AIDA hanteras. Detta leder sedan in till en diskussion kring marknadsföringens utveckling över tid med huvudfokus på den moderna utvecklingen och digital marknadsföring. Här hanteras diskussioner kring plattformens och sökoptimeringens roll i dagens arbete att skapa konkurrensfördelar för att skapa ett ”unikt” värdeerbjudande till kunden och olika digitala resurser som verktyg hanteras vid diskussioner (exempelvis kring socialamediamarknadsföring). Inom ramen för kursen diskuteras digitaliseringen utifrån ett hållbarhetsperspektiv och hur hållbar konsumtion och marknadsföring kan förstås, men även hur förflyttningen från en analog till en digital kontext har skapat nya frågor gällande inkludering och exkludering av grupper i samhället.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).