Om kursen

Samhällsorienterande ämnen för lärare i åk 1-3 (15hp), erbjuds inom Lärarlyftet.

Kursen syftar till att kursdeltagaren ska utveckla ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia, med inriktning mot undervisning i åk 1-3. Inom samtliga ämnesteoretiska moment behandlas ämnesdidaktiska perspektiv, med utgångspunkt i kursplanernas syfte och centrala innehåll i Lgr 22. Kursens ämnesteoretiska innehåll är jämnt fördelat mellan de ämnen som ingår i kursen.

Arbetsform (distans)

Kursens ges som en distanskurs med fjärrundervisning. Detta innebär att utbildningsdagarna genomförs digitalt men i realtid.

Anmälan 

Anmälan öppnar 17 mars.

Behörighet

BEHÖRIGHETSKRAV

Behörig att antas till Lärarlyftet är lärare:

  • som är anställd hos en huvudman eller hos entreprenör som utför uppgifter inom sådan verksamhet som avses i 2§ förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och
  • som har en behörighetsgivande lärarexamen för relevant årskurs/skolform eller ett behörighetsbevis utan att vara ämnesbehörig i aktuellt ämne
  • samt att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärarens ansökan.

Urval

Lottning

Kursinnehåll och upplägg

Kursen syftar till att kursdeltagaren ska utveckla ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia, med inriktning mot undervisning i åk 1-3. Inom samtliga ämnesteoretiska moment behandlas ämnesdidaktiska perspektiv, med utgångspunkt i kursplanernas syfte och centrala innehåll i Lgr 22. Kursens ämnesteoretiska innehåll är jämnt fördelat mellan de ämnen som ingår i kursen.

Kursens huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument. Här studeras de långsiktiga målen, vilka förmågor som är av central betydelse för de olika samhällsorienterade ämnena samt vilket centralt innehåll som ska undervisas i åk 1-3. Centrala begrepp, modeller, metoder och teorier hämtade ur de vetenskapliga disciplinerna presenteras och kopplas till elevers lärande i ett ämnesdidaktiskt perspektiv.

Kursvärdering

Deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna.