Delkurs 1. Organisation och ledarskap i teori, 4.5 hp
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600 s.
Forsberg A, (2022) Avancerad omvårdnad på akademisk grund: Att lära och leda. Stockholm: Natur & Kultur. 190 s.
Lundin K, Sandström B, (2015) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 200 s.
Delkurs 2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 3 hp
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600 s.
Garnow T, (2021) Kulturmöten – Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur AB. 296 s.
Larsson C, Murdaugh CL, Parsons MA, Pender NJ, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. 328s
Lundin K, Sandström B, (2015) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Milerad J, Lindgren C, Forslund L (2024) Evidensbaserad Elevhälsa, Lund: Studentlitteratur AB. (ca 240 sidor)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om teorier och modeller för ledarskap, organisationer och patientsäkerhet ur ett hållbarhets- och jämställdhetsperspektiv för att kunna leda arbetet inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Studenten ska även utveckla kunskaper om pedagogisk handledning och undervisning för att kunna leda hälsofrämjande interventioner med fokus på evidens, jämställdhet, hållbarhet och kulturkompetens.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Organisation och ledarskap i teori, 4.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar teorier och modeller för ledarskap och organisation som syftar till att stödja specialistsjuksköterskans ledarskap utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Lagar, styrdokument, riktlinjer och forskning av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap diskuteras. Likaså diskuteras specialistsjuksköterskans behov av fortlöpande ledarskapsutbildning utifrån ett reflekterande hållbarhetsperspektiv.
Delkurs 2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 3 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas hälsofrämjande interventioner och undervisning för barn och ungdomar i grundskola och gymnasium för praktisk tillämpning innefattande evidensbaserad hälsofrämjande handledning och undervisning utifrån perspektiven jämställdhet, hållbarhet och kulturkompetens.
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).