¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
Aveyard H, Sharp P, Woolliams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Open University Press. 192s.
¤ Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press 480s.
Edberg A-K, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlén J. 2021. Omvårdnad på avancerad nivå. Studentlitteratur. Lund. 595 s.
¤ Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia. Lippincott Williams & Wikins. (ca 40 sidor)
SBU´s metodbok 2020. https://www.sbu.se/sv/metod/sbus-metodbok/
Övrig relevant metod och vetenskaplig litteratur för enskilt examensarbete tillkommer och bestäms i samråd med handledare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom pediatrisk omvårdnad. Kursen syftar också till att studenten självständigt ska genomföra ett examensarbete baserat på forskningsprocessens alla delar. Studenten förväntas utöka sin förmåga och färdighet i att kunna beskriva samband och relation mellan forskning, beprövad erfarenhet och specialistsjuksköterskans yrkesutövande inom pediatrisk omvårdnad utifrån etiska principer och mänskliga rättigheter.
Kursen omfattar ett examensarbete om 15 högskolepoäng. I kursen ingår en fördjupning av forskningsprocessen där olika metoder för insamling och analys av data behandlas. Därutöver behandlas samhälleliga och forskningsetiska aspekter. En systematisk och organiserad hantering och identifiering av relevant information betonas i syfte att stärka forskningens hållbarhet. I kursen reflekteras ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och ett akademiskt skrivande med problematiserande texter och slutsatser.
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring samt genomgången kurs dvs, närvaro vid obligatoriska moment i kursen SB713A Omvårdnad: Forskningsmetodik, 7.5 hp eller motsvarande.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).