Blennow M, Hagelin E, Sundelin C, Blennow M, (2016) Barnhälsovård – att främja barns hälsa (upplaga 6). Stockholm: Liber AB. (ca 300 sidor).
Christofferson R, Läckgren G, Stenberg A, (red) (2015) Grottes barnkirurgi och barnurologi. Lund, Studentlitteratur AB. (ca 300 sidor).
Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden (upplaga 2). Lund: Studentlitteratur. (ca 600 sidor).
Forsberg A, (2022) Avancerad omvårdnad på akademisk grund: Att lära och leda. Stockholm: Natur & Kultur. 190 s.
Hallström I, Derwig M, (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad (upplaga 3). Stockholm: Liber AB. (ca 450 sidor)
Hansèus K, Jägervall M, Norman M, (red) (2020) Barnmedicin (upplaga 5). Lund: Studentlitteratur AB. (ca 900 sidor)
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa (upplaga 2). Lund: Studentlitteratur AB. (ca 500 sidor)
Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia: Lippincott Williams & Wikins. (ca 40 sidor)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen ca 30 sidor.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap för att självständigt kunna leda omvårdnaden utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenserna inom barnhälsovård, elevhälsans medicinska insats och barnsjukvård.
Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning med patientnära barn- och/eller familjecentrerad omvårdnad. Med utgångspunkt i promotion, prevention, komplexa vårdbehov och kvalitetsarbete behandlas, diskuteras och tillämpas systematiskt omvårdnadsprocessens struktur på pediatriska hälso- och sjukdomstillstånd.
Behörighetskrav
Sjuksköerskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).