Ahlberg, Ann (2009). Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur. (368 s.)
Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran (2020). Statistisk verktygslåda 0 - - att förstå och förändra världen med siffror (Uppl. 2). Lund: Studentlitteratur.
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Lund: Studentlitteratur (690 s.)
Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap – Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (216 s.)
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2014). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. (236 s.)
Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (red.) (2010). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Holmqvist, Mona (Red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (199 s.)
Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. (370 s.)
Serder, Margareta & Jobér, Anna (red.) (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (valda delar ca 150 s.)
Thurén, Torsten (2019) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. (144 s.)
Artiklar (ca 100 s.) enligt anvisningar från kursansvarig
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna kritiskt ska kunna granska och värdera forskningsmetodologiska frågor inom det specialpedagogiska området.
Kursen behandlar teoretiska och metodologiska aspekter i specialpedagogisk forskning samt vetenskapsteori och vetenskapligt förhållningssätt. Vidare belyses en problematisering och kritisk granskning av fenomen med anknytning till specialpedagogiska frågeställningar med betoning på vald inriktning. Dessutom ingår olika insamlings- och bearbetningsmetoder av kvantitativa och kvalitativa data samt forskningsetiska överväganden.
Behörighetskrav
Minst 60 hp godkänt inom Specialpedagogprogrammet eller Speciallärarprogrammet.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).