- Anusavice K J. Phillips' Science of Dental Materials 13th ed. St Louis: Elsevier/Saunders, 2022
- Leijon W Karlebo. Materiallära. 14 utg. Stockholm: Liber, 2014
- Milleding P. Kron- och broprotetisk preparationslära. Stockholm: Förlagshuset Gothia, 1987
- O´Brien W J. Dental Materials and Their Selection. 4th ed. Chicago: Quintessence Publishing Co, 2008
- Olsson S. Dentalteknisk handbok i kron- och bro. Del II, Gjutning och lödning. Stockholm: Gothia, 1989
- Palmqvist O. Dental laboratorieteknik. Del I, Allmän del. Stockholm: Gothia, 1982
- Scheid R C, Weiss G Woelfel J B. Dental Anatomy. Its Relevance to Dentistry. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2016
- van Noort R. Introduction to Dental Materials. 4th ed. London: Mosby, 2013
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Tandteknikerutbildningens syfte är att studenten ska utveckla sin kompetens och förståelse för sitt yrke genom kontinuerlig kunskapsutveckling och kritiskt tänkande. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten.
Kursens innehåll är fördelat på två delkurser: Tandhälsovård i samverkan och Anatomi – form, funktion och dentala material.
Delkurs 1 - Tandhälsovård i samverkan - 15 hp
Delkursen är en introduktion till högre utbildning och tar sin utgångspunkt i bland annat oral hälsa och ett hälsofrämjande synsätt. För att förstå begreppet oral hälsa krävs grundläggande kunskap om anatomi, tändernas form och funktion, dentala material och samverkan mellan odontologiska professioner/yrken.
För att skapa förståelse och förmåga till självstyrt och livslångt lärande belyses det vid olika aktiviteter och med ett vetenskapligt förhållningssätt.
Delkurs 2 - Anatomi – form, funktion och dentala material - 15 hp
Delkursen har fokus på oral hälsa, tandanatomi, materiallära och fastsittande protetik. Kunskap om dentala biomaterial är av vikt för att få förståelse om behandlingsalternativ, interagerande med omgivande vävnader och patientens orala hälsa. Den studerande utvecklar sin förmåga till livslångt, självständigt kunskapssökande och lärande på en vetenskaplig grund. En sådan kompetens innebär att den studerande ska kunna identifiera sitt inlärningsbehov, kritiskt värdera och använda olika informationskällor och utvärdera sitt lärande.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).