Hastrup, Kirsten (2010) Kultur – den flexibla gemenskapen. Studentlitteratur: Lund. (56 sidor).
Illman, Ruth & Nynäs, Peter (2017) Kultur, människa, möte. ett humanistiskt perspektiv. Studentlitteratur: Lund. (Kapitel 3–5, 67 sidor).
Nilsson, Björn & Waldemarson Anna-Karin (2016) Kommunikation – Samspel mellan människor. (3:e upplagan). Studentlitteratur: Lund. (Kapitel 1–7, 88 sidor).
Stier, Jonas (2019) Kulturmöten - en introduktion till interkulturella studier. Studentlitteratur: Lund. (232 sidor).
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Interkulturell kommunikation
Om kursen
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin medvetenhet och kunskap om kulturmöten, inklusive en förståelse för grundläggande begrepp och processer inom området för interkulturell kommunikation. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla ett analytiskt och vetenskapligt förhållningssätt till såväl forskningens beskrivningsmodeller som vardagens kulturmöten
Kursen ger en introduktion till ämnet interkulturell kommunikation, dess grundläggande begrepp och processer samt en orientering om olika beskrivningsmodeller inom området.
Kursen innehåller två fokusområden.
1. Språkanvändning och kommunikation: I detta moment diskuteras språkets särdrag och mellanmänsklig kommunikation. Vidare problematiseras kommunikationsprocessen mot bakgrund av teoretiska modeller och synsätt.
2. Interkulturalitet: I detta moment behandlas kulturmötet, kulturell perception och kultursensitivitet. I fokus är den praktiska kulturkompetensen samt kommunikativ och interkulturell kompetens. Vidare diskuteras sociopsykologisk och etnografisk forskning och dess tillämpning.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).