Sampson R J, Winship C, Knight C, (2013) “Translating Causal Claims: Principles and Strategies for Policy-Relevant Criminology.” Criminology & Public Policy, 12(4): 587–616. 19 sidor.
Welsh BC, Farrington DP, (2012) The Oxford handbook of crime prevention. Oxford: University Press. 400 sidor. Finns tillgänglig som E-bok
Wikström P-O H, (2006) Att handla utan kunskap. Vanliga fallgropar i det lokala brottsförebyggande arbetet. Stockholm: Polishögskolan. 35 sidor.
Wikström P-O H, Treiber K, (2017) Beyond risk factors: an analytical approach to crime prevention. In: Teasdale B, Bradley M S, (eds.) Preventing Crime and Violence. Cham: Springer International Publishing.15 sidor.
Ytterligare litteratur i form av rapporter och vetenskapliga artiklar om 400 sidor kan tillkomma.
Grunder i brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete.
Om kursen
Kursen ges på halvfart och huvudsakligen på distans, med ett par fysiska träffar, varav en är obligatorisk.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska kunna redovisa grunderna i det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sin förmåga att arbeta kunskapsbaserat och knyta samman teori och praktik. Kursen lägger särskild vikt vid det tidiga uppbyggande och förebyggande arbetet. Med utgångspunkt i kriminologisk teori och empirisk forskning diskuteras grunderna i brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Preventionsprocessen i termer av prediktion och orsaksmekanismer diskuteras, bl.a med utgångspunkt i lokala lägesbilder, samt hur sådan kunskap kan användas i det preventiva arbetet. Under kursen diskuteras och värderas olika brottsförebyggande strategier och åtgärder samt olika samhällsaktörers möjligheter att förebygga brott och öka tryggheten, som enskild aktör och i samverkan med andra aktörer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt kurser motsvarande minst 60 hp på nivå 1-60.
Urval
20% gymnasiebetyg - 20% högskoleprovet – 60% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).