Delkurs Idrottspsykologi på individnivå, 10 hp:
Henriksen, Kristoffer, Hansen, Jakob & Hvid Larsen, Carsten (2019). Mindfulness and acceptance in sport. Routledge. (252 s.)
Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas & Weman Josefsson, Karin (2019). Motivation inom träning, hälsa ochidrott – ett självbestämmande perspektiv. Studentlitteratur (416 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2024). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (Senaste upplagan). Human Kinetics Publishers. (736 s.)
Artiklar motsvarande ca 100 s. tillkommer.
Delkurs Gruppsykologi och ledarskap inom idrotten, 10 hp:
Eys, Mark, Evans, Blair M. & Benson, Alex (2020). Group dynamics in Sport. (5: e uppl.). Fitness Information Technology Inc. (430 s.)
Söderfjell, Stefan (2017). To team or not to team. Ett hum förlag. (198 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2024). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (Senaste uppl.). Human Kinetics Publishers. (736 s.)
Artiklar motsvarande ca. 100 s. tillkommer
Delkurs Motionspsykologi och fördjupningsarbete, 10 hp:
Biddle, Stuart, Mutrie, Nanette, Gorely, Trish, & Faulkner, Guy (2021). Psychology of Physicla Activity.Determinants, Well-being and Interventions. (4:e uppl.). Routledge. (482 s.)
Jhangiani, Rajiv S., Chiang, I-Chant A., Cuttler, Carrie & Leighton, Dana C. (2019). Research Methods in Psychology – (4:e uppl.). Kwantlen Polytechnic University. (Urval i samråd med lärare, ca. 100 s.)
Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas & Weman Josefsson, Karin (2019). Motivation inom träning, hälsa ochidrott – ett självbestämmande perspektiv. Studentlitteratur. (416 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2024). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (Senaste uppl.). Human Kinetics Publishers. (736 s.)
Artiklar motsvarande ca. 150 s. tillkommer.
Idrotts- och motionspsykologi
Om kursen
Hur hanterar man press i utmanande tävlingssituationer? Hur kan ledare tillämpa forskning om effektivt ledarskap inom idrotten? Hur kan vi använda psykologiska teorier och interventioner för att främja fysisk aktivitet och motion för både barn och vuxna? Kursen i idrotts- och motionspsykologi (1–30 hp) tar dig med på en spännande resa genom den fascinerande världen av idrotts- och motionspsykologi, där vi kommer att belysa bland annat ovan nämnda frågor.
Vad erbjuder kursen?
Kursen består av tre delkurser med olika inriktningar:
Delkurs 1 fokuserar på individnivå och undersöker faktorer som påverkar prestation och hälsa hos enskilda idrottare. Vi diskuterar olika psykologiska färdigheter och hur dessa kan utvecklas. Vi belyser även faktorer som kan påverka idrottares prestationsutveckling och hälsa, såsom motivation, karriärövergångar och skador.
Delkurs 2 behandlar gruppen och laget ur ett psykologiskt perspektiv. Vi utforskar olika aspekter av gruppsykologi inom idrotten genom att diskutera psykologiska faktorer som påverkar grupper samt hur man kan arbeta med dessa. Vi kommer också att belysa områden som kommunikation och ledarskap, som är centrala aspekter för gruppens välmående och prestation.
Delkurs 3 behandlar fysisk aktivitet och motion i livsspannet ur ett psykologiskt perspektiv. Vi utforskar olika motionspsykologiska teorier och diskuterar möjliga interventioner för att öka människors fysiska aktivitet. Dessutom lyfter vi fram utmaningar inom barn- och ungdomsidrotten som påverkar ett hållbart idrottande. Efter en introduktion i grundläggande vetenskapliga arbetsmetoder inom idrottspsykologin skriver studenterna en uppsats som berör något av ämnena inom kursen.
Kursupplägg
Kursen är digital med Campusträffar. Delar av kursmaterialet är tillgängligt online, vilket gör att studenten kan gå igenom materialet i egen takt. Under kursens gång kommer det även att hållas tre Campusträffar à 1–2 dagar på plats vid Malmö Universitet.
Till vem riktar sig kursen?
Denna kurs riktar sig till dig som är intresserad av idrotts- och motionspsykologi, oavsett om du är idrottare, tränare, ledare, arbetar med idrott/fysisk aktivitet eller bara är nyfiken på ämnet.
Kursinnehåll
Delkursen Idrottspsykologi på individnivå, 10 hp:
Delkursen behandlar idrottspsykologi på individnivå, där fokus läggs på faktorer som påverkar prestationen och hälsan hos den individuella idrottaren. Olika former av psykologiska färdigheter för att optimera prestationen och hälsan diskuteras samt hur dessa kan utvecklas. Vidare analyseras motivation i idrott, vad som styr den och hur den influerar aktiva inom idrotten. Faktorer som kan påverka idrottare i deras prestationsutveckling och hälsa, såsom karriärövergångar och skador, belyses.
Delkursen Gruppsykologi och ledarskap inom idrotten, 10 hp:
Delkursen utgår från gruppen och laget i ett psykologiskt perspektiv. Gruppsykologiska modeller diskuteras, och gruppsykologiska övningar genomförs och utvärderas. Kommunikation är en central aspekt i grupper och av stor betydelse för gruppens arbete och utveckling, varvid kommunikation som redskap och hur det kan användas, belyses. Vidare belyses rollen av ledaren i relation till gruppen.
Delkursen Motionspsykologi och fördjupningsarbete, 10 hp:
I delkursen fokuseras på fysisk aktivitet och motion utifrån ett psykologiskt perspektiv i hela livsspannet. Olika motionspsykologiska teorier kommer belyses, och möjliga interventioner för att få fler människor att röra på sig diskuteras. Inom barn- och ungdomsidrotten lyfts olika utmaningar som kan påverka ett hållbart idrottande.
Delkursen innebär vidare en översikt över grundläggande vetenskapliga arbetsmetoder och hur de kan tillämpas inom idrottspsykologin. Detta exemplifieras genom vetenskapliga artiklar inom området. Studenten producerar under handledning en uppsats inom ett område inom idrottspsykologin, som väljs i samråd med ansvariga lärare.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).