Fristående kurs, grundnivå
15 hp
Distans | dagtid | 50%
1 september 2025 - 18 januari 2026
Anmäl dig senast 15 april
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen vänder sig till dig som undervisar eller vill undervisa i SO-ämnena i årskurs 1–3, 4–6. I kursen introduceras och studeras de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, historia och religion. Fokus är dels på ett ämnesinnehåll, dels på hur detta kan omvandlas till konkret klassrumsundervisning för aktuell åldersgrupp. Inom kursens ram ska du utveckla förmågan att göra relevanta och välgrundade didaktiska och metodiska val utifrån kursplaner och till dem hörande stödmaterial. Varje SO-ämne behandlas och examineras var för sig och i lika stor omfattning.

Kursen ges på halvfart och distans helt utan fysiska träffar på campus. Kursen har två webbaserade träffar på fasta tider varje månad. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, responsarbete och självstudier.

Kursen är den första av två fristående kurser som tillsammans motsvarar samhällsorienterande ämnen 30 hp med inriktning årskurs 1–6. IS224F SO för lärare i grundskolans åk 1–6, I 15 hp ges på höstterminer och IS225F SO för lärare åk 1–6, II, 15 hp ges på vårterminer. Kurserna bygger på varandra och måste läsas i progression.

Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant för aktuella årskurser. Var uppmärksam på att behörighet att undervisa i ett ämne efter en kompletterande utbildning, utöver utbildningens omfattning, även beror på vilka årskurser/skolform en lärares examen är avsedd för. För utökad behörighet åk 1–3 krävs poängomfattning 15 hp SO och det är möjligt att läsa SO för lärare i grundskolans åk 1–6, I 15hp. För utökad behörighet åk 4–6 SO krävs poängomfattning 30 hp.

Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se, Regler och ansvar, Lärar-och förskollärarlegitimation.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag utvecklar funktionella ämneskunskaper i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla sin didaktiska och metodiska förmåga i förhållande till undervisning i aktuell åldersgrupp.

Kursens huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument.

I samhällskunskap behandlas demokrati i ett globalt, nationellt och lokalt perspektiv. Aktuella samhällsfrågor belyses ur sociologiska, mediala, rättsliga, ekonomiska och statsvetenskapliga perspektiv.

I geografi behandlas betydelsen av såväl kultur- som naturgeografiska förutsättningar för mänsklig verksamhet. Identifikation och analys av rumsliga samband sker med hjälp av olika typer av kartor.

I religion behandlas de abrahamitiska religionerna och kristendomen i Sverige förr och nu. Vidare behandlas livsfrågor, etik och värdegrundsfrågor.

I historia behandlas centrala utvecklingslinjer, som kulturmötens betydelse och hur människors levnadsvillkor förändrats i nordisk och svensk historia. Vidare ingår hur historisk kunskap skapas och ordnas genom tolkning av källor, kvarlevor och berättelser.

I akademiska former får studenten tala individuellt och i grupp kring det disciplinära innehållet samt omsätta detta till konkret klassrumsundervisning för aktuell åldersgrupp.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 1-6, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt