Fristående kurs, grundnivå
15 hp
Distans | dagtid | 50%
19 januari 2026 - 7 juni 2026
Anmäl dig senast 15 oktober
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen vänder sig till dig som undervisar eller vill undervisa i SO-ämnena i årskurs 1–3, 4–6. I kursen fördjupas din ämneskompetens inom de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia.

Kursens tematiska struktur utgår från aktuella styrdokument, relevanta ämneskunskaper och ämnesdidaktik, med syfte att utveckla deltagarens förmåga att göra välgrundade metodiska och pedagogiska val i undervisningen. Inom ramen för kursen behandlas följande:

- I geografi behandlas betydelsen av naturgeografiska förutsättningar för mänsklig verksamhet och naturgeografiska processer.
- I samhällskunskap behandlas demokrati i ett nationellt och lokalt perspektiv. Detta belyses ur sociologiska, mediala och statsvetenskapliga perspektiv.
- I religion behandlas de fem stora världsreligionerna och kristendomen i Sverige förr och nu.
- I historia behandlas svensk och nordisk historia fram till 1800 med fokus på kronologi och de centrala utvecklingslinjerna, levnadsvillkor, migration och makt.

Kursen erbjuder en integrerad ämnes- och didaktisk fördjupning som är direkt tillämpbar i undervisningspraktiken och bidrar till en professionell utveckling i linje med skolans uppdrag.

Kursen ges på halvfart, distans och har webbaserade träffar på fasta tider (2 st webbaserade träffar per ämne). Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, gruppövningar och litteraturseminarium. 2 av 3 examinationer sker på Malmö universitet.

Kursen är den första av två fristående kurser som tillsammans motsvarar samhällsorienterande ämnen 30 hp med inriktning årskurs 1–6. IS224F SO för lärare i grundskolans åk 1–6, I 15 hp ges på höstterminer och IS225F SO för lärare åk 1–6, II, 15 hp ges på vårterminer. Kurserna bygger på varandra och måste läsas i progression.

Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant för aktuella årskurser. Var uppmärksam på att behörighet att undervisa i ett ämne efter en kompletterande utbildning, utöver utbildningens omfattning, även beror på vilka årskurser/skolform en lärares examen är avsedd för. För utökad behörighet åk 1–3 krävs poängomfattning 15 hp SO och det är möjligt att läsa SO för lärare i grundskolans åk 1–6, I 15 hp. För utökad behörighet åk 4–6 SO krävs poängomfattning 30 hp.

Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se, Kompetensutveckling, Legitimation, Regler och krav för legitimation.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag fördjupar sina kunskaper i de samhällsorienterande ämnena. Dessutom syftar kursen till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att skapa goda lärandesituationer utifrån ämnesdidaktiska perspektiv och metodiska överväganden.

Kursens huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument. Inom kursens ram behandlas också didaktiska utgångspunkter och val av metod och material för undervisning.

I geografi behandlas geografiska teorier och metoder som verktyg för att beskriva mänskliga verksamheter, samt olika sätt att redovisa geografiska undersökningar.

I samhällskunskap behandlas globala samhällsfrågor och samhällsstrukturer ur främst ekonomiska, politiska och statsvetenskapliga perspektiv.

I religion behandlas religionernas centrala trosföreställningar, deras myter och riter samt livsfrågor och etiska frågor.

I historia behandlas nordisk historia, historisk källkritik och historiebruk.

Kursen behandlar avslutningsvis hur fältstudier i närområdet kan användas i undervisningen i de samhällsorienterande ämnena.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IS224F SO för lärare i grundskolans åk 1-6, I (genomgången)

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt