Andersson, Daniel & Sander, Åke (red.) (2015). Det mångreligiösa Sverige: ett landskap i förändring. (3., [rev., omarb. och uppdaterade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. (s 135–280)
Berggren, Lars & Greiff, Mats (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur (s.160–320)
Blanck, Sara (2019). SO för lärare 1–3. (Första upplagan). Malmö: Gleerups. (151 s.)
Carlson, Marie & von Brömssen, Kerstin (red.) (2011). Kritisk läsning av pedagogiska texter – genus, etnicitet och andra kategoriseringar. Lund: Studentlitteratur (100 s.)
Daniels, Peter et al. (2016). An introduction to human geography. Edinburgh: Pearson Education (s. 79–379)
Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David (2020). Geografididaktik för lärare 4–9. Malmö: Gleerups. (196 s.)
Ekendahl, Ingegerd; Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. Stockholm: Liber. (178 s.)
Franck, Olof & Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik: grundbok om etikundervisning i teori och praktik. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (s 75–126)
Larsson, Olle & Marklund, Andreas (2018). Svensk historia. Lund: Historiska media. (s. 197–378)
Niklasson, Lars (2017). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Malmö: Gleerups. (195 s.)
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups. (s 131–276)
Skolverket (2006). I enlighet med skolans värdegrund? (66 s.) [Elektronisk resurs]
Stolare, Martin & Wendel, Joakim (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (s. 9–198)
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (274 s.)