Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. Kap. 3–5. (7 s.)
Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (360 s.)
Andersson, Daniel & Sander, Åke (red.) (2015). Det mångreligiösa Sverige: ett landskap i förändring. (3., [rev., omarb. och uppdaterade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. (s 135–280)
Berggren, Lars & Greiff, Mats (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur (s.160–320)
Blanck, Sara (2019). SO för lärare 1–3. (Första upplagan). Malmö: Gleerups. (151 s.)
Daniels, Peter et al. (2016). An introduction to human geography. Edinburgh: Pearson Education. (s. 79–379)
Franck, Olof, Johansson, Anette, Lillienstam, Anna-Lena & Pettersson, Anna (2021).?SO för lärare 4–6.?Malmö: Gleerups. (230 s.)
Franck, Olof & Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik: grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (s 75–126)
Götlind, Anna (2018). Källor & källkritik: Hur det var att vara ung förr. Stockholm: Natur och kultur. (96 s.)
Larsson, Olle & Marklund, Andreas (2018). Svensk historia. Lund: Historiska media. (s. 197–378)
Niklasson, Lars (2017). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Malmö: Gleerups. (195 s.)
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups. (s 131–276)
Stolare, Martin & Wendel, Joakim (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (s. 9–198)
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (274 s.)
Sund, Per & Sund, Louise (2017) Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Stockholm: Liber. (247s).
I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 400 sidor som väljs i samråd med lärare.