Birkett, Tom & Dale, Roderick (red.) (2019). The Vikings reimagined: reception, recovery, engagement. Boston: De Gruyter, 274 s
Helgason, Jón Karl (2017). Echoes of Valhalla: the afterlife of the eddas and sagas. London: Reaction Books Ltd, 240 s
Jesch, Judith (2015). The Viking diaspora. London: Routledge, 230 s
Kaufman, Amy & Sturtevant Paul B. (2020) The Devil’s Historians: How Modern Extremists Abuse the Medieval Past. University of Toronto Press, 208 s
Smith, Laurajane; Wetherell, Margaret & Campbell, Gary (red.) (2018). Emotion, affective practices, and the past in the present. London: Routledge, 311 s.
Price, Neil S. (2020). The children of ash and elm: a history of the Vikings. London: Allen Lane, 599 s
Roesdahl, Else & Meulengracht Sørensen, Preben (red.) (1996). The waking of Angantyr: the Scandinavian past in European culture: den nordiske fortid i europæisk kultur. Aarhus: Aarhus Univ. Press, 229 s.
Schnurbein, Stefanie v. (2016). Norse revival: transformations of Germanic neopaganism. Boston: Chicago: Brill, Haymarket Books, 418 s
Steinsland, Gro (2007). Fornnordisk religion. Stockholm: Natur & kultur, 568 s.
Wollenberg, Daniel (2018). Medieval imagery in today's politics. Leeds: Arc Humanities Press, 140 s
Totalt: 3217 sidor
Vikingatiden och dess spår – ett omstritt europeiskt kulturarv
Om kursen
Vikingatiden är en mytisk tid i dagens samhälle. Det finns otaliga tv-serier och filmer om vikingatiden, samtidigt som utställningar, böcker och populärvetenskapliga artiklar svämmar över med vikingar och vikingatid. På andra arenor har vikingatiden blivit ett politiskt slagträ där olika ideologier och strömningar använder sig av denna tid för sina egna syften. Detta gör det viktigt att studera epoken. Vad vet vi egentligen om vikingatiden? Hur har vikingatiden använts från 1800-talet och framåt av olika aktörer? Dessa är några av frågorna denna kurs kommer att analysera.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om nuet i förhållande till det förflutna genom att både studera den faktiska vikingatiden och de tolkningar som gjorts av vikingatiden sedan 1800-talets början fram till idag. Syftet är vidare att studenten utvecklar kunskaper om och färdigheter i att arbeta med tidsperioderna då och nu utifrån ett flervetenskapligt förhållningssätt, inklusive historiska, sociala, kulturella, religiösa och politiska perspektiv på vikingatiden samt dess spår i nuet.
En del av kursen handlar om människor och livsvillkor under den faktiska vikingatiden (tidsperioden ca 750–1000). En andra del handlar om hur denna vikingatid har tolkats i sociala, kulturella, religiösa och politiska sammanhang från 1800-talet fram till idag.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).