Delkurs 1: Sociologisk kunskap för social förändring (10hp)
Atkins, Ashley (2019). Black lives matter or all lives matter? Color-blindness and epistemic injustice. Social Epistemology, 33(1), s. 1–22.
Back, Les (2007). The Art of Listening. Oxford and New York: Berg. (222 s.)
Bhambra, Gurminder K. (2014). Connected Sociologies. London: Bloomsbury. (192 s.)
Burawoy, Michael (2005). For Public Sociology. American Sociological Review, 70(1), s. 4–28.
Burawoy, Michael (2016). The Promise of Sociology: Global Challenges for National Disciplines. Sociology, 50(5), s. 949–959.
Eyal, Gil & Buchholz, Larissa (2010). From the Sociology of Intellectuals to the Sociology of Interventions. Annual Review of Sociology, (36), s. 117–137.
Lamont, Michele, Camic, Charles & Gross, Neil (2011). Social Knowledge in the Making. Chicago: University of Chicago Press. (464 s.)
Patel, Sujata (2014). Afterword: Doing global sociology: issues, problems and challenges. Current Sociology, 62(4), s. 603–613.
Smith, Dorothy E. (1990). The Conceptual Practices of Power: A Feminist Sociology of Knowledge. Boston: Northeastern University Press. (256 s.)
Törnqvist, Maria (2016). Sociologi som konstform. Sociologisk forskning, 53(3), s. 307–315.
Delkurs 2: Forskningsöversikt (5 hp)
Booth, Andrew, Papaioannou, Diana & Sutton, Anthea (2012). Systematic Approaches to a Successful Literature Review. London: Sage Publications. (424 s.)
Övrig litteratur väljs i samråd med kursledare.
Delkurs 3: Examensarbete (15 hp)
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf & Stjärnhagen, Ola (2018). Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. (3. uppl.) Lund: Studentlitteratur (480 s.)
Eldén, Sara (2020). Forskningsetik: vägval i samhällsvetenskapliga studier. Lund: Studentlitteratur. (164 s.)
Rennstam, Jens & Wästerfors, David (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. Lund: Studentlitteratur. (197 s.)
Roberts, Brian E. (2007). Getting the Most Out of the Research Experience: What Every Researcher Needs to Know. London: Sage Publications. (176 s.)
Rienecker, Lotte & Jørgensen, Peter Stray (2018). Att skriva en bra uppsats. (4:e uppl.) Stockholm: Liber. (400 s.)
Silverman, David (2019). Interpreting Qualitative Data. (5:e uppl.) London: Sage Publications. (568 s.)
Sociologi III
Om kursen
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska bredda sin sociologiska blick genom insikter i sociologisk kunskapsproduktion samt kritiska diskussioner om sociologins olika tillämpningsområden. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla färdigheter i att planera, genomföra och presentera en vetenskaplig undersökning inom sociologi.
Delkurs 1: Sociologisk kunskap för social förändring (10 hp)
I delkursen fördjupar studentens sina kunskaper om sociologiska teorier genom kritisk analys av sociologisk kunskapsproduktion. Delkursen behandlar hur sociologisk kunskap skapas och tillämpas inom en rad olika områden, till exempel genom feministisk vetenskapskritik samt genom diskussioner om publik, professionell, policy-inriktad, kritisk och global sociologi.
Delkurs 2: Forskningsöversikt (5 hp)
Delkursen är uppbyggd kring genomförandet av en forskningsöversikt inför det kommande examensarbetet. Studenten utgår från en egenformulerad forskningsidé och övar på att söka, välja och sammanställa information och forskningsresultat från olika vetenskapliga publikationer och annat relevant material.
Delkurs 3: Examensarbete (15hp)
Under delkursen ska studenten genomföra en vetenskaplig undersökning inom ett valt sociologiskt forskningsområde utifrån samhällsvetenskaplig metodologi.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Genomgångna kurser: IS311F Sociologi I och IS312F Sociologi II med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Relaterade kurser
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).