- Bull, Stephen (2010). Photography. London: Routledge.
- Batchen, Geoffrey (1999[1997]). Burning with desire: the conception of photography. Cambridge, Mass.: MIT.
- Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)
- Wells, Liz (red.) (2021). Photography: a critical introduction. Sixth edition. London: Routledge
- Marien, Mary Warner (2021). Photography: a cultural history. Fifth edition London: Laurence King Publishing
Referenslitteratur:
- Cotton, Charlotte (2020). The Photograph as Contemporary Art. Fourth edition. Thames Hudson Ltd.
Kompendier och enstaka texter kan tillkomma och delas ut av respektive lärare.
Den fotografiska bilden
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen består av fyra delar/moment:
Del 1: Fotografins historia och former (7,5 hp) är en introduktion till fotografins historia, genrer och uttryck. Den introducerar teoretiska begrepp och ger en en bildhistorisk bas, vilket är betydelsefullt för att kunna ha en kritisk och förstående blick på fotografisk kommunikation över tid och i dess samtida uttryck och form.
Del 2: Fototeknik (7,5 hp) innehåller övningar i och ger kännedom om den digitala kamerans möjligheter och begränsningar samt ger en introduktion till digital bildbehandling och hantering av ljussättning i studio. Bild och form diskuteras i bildövningar.
Del 3: Det fotografiska uttrycket (7,5 hp) behandlar fotografins olika genrer. Genom gestaltande övningar och åtföljande kritikmoment utforskas fotografiets kommunikativa egenskaper. Fotografens roll som förmedlare av budskap i olika kontexter undersöks och problematiseras.
Del 4: Eget projekt (7,5 hp) Kursen avslutas med ett självständigt fotografiskt arbete som har sin utgångspunkt i de kunskaper och färdigheter som studenten erhållit i tidigare delkurser. Projektet presenteras och diskuteras i seminarieform och bedöms tillsammans med en skriftlig kritisk reflektion över arbetet. Dessutom görs en mindre utställning så att studenter får möjlighet att arbeta med printade bilder.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).