- Bull, Stephen (2010). Photography. London: Routledge.
- Batchen, Geoffrey (1999[1997]). Burning with desire: the conception of photography. Cambridge, Mass.: MIT.
- Bergström, Bo (2011). Bild & budskap: ett triangeldrama om bildkommunikation. 3., rev. uppl. Stockholm: Carlsson.
- Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)
- Wells, Liz (red.) (2021). Photography: a critical introduction. Sixth edition. London: Routledge
- Marien, Mary Warner (2021). Photography: a cultural history. Fifth edition London: Laurence King Publishing
Referenslitteratur:
- Cotton, Charlotte (2020). The Photograph as Contemporary Art. Fourth edition. Thames Hudson Ltd.
Kompendier och enstaka texter kan tillkomma och delas ut av respektive lärare.
Den fotografiska bilden
Om kursen
Fotografer förlitar sig på de associationer vi gör, på det stora referensmaterial av bilder vi alla bär runt i våra huvuden. Under kursens gång lär du dig mer om vad vi ser, hur vi ser och hur bilder framkallar känslor och påverkar hur vi förstår världen. Du undersöker dagens bildspråk och söker dess rötter i fotohistorien. Du omsätter dessa teoretiska kunskaper i ett eget fotoprojekt. Viss undervisning sker på engelska, liksom viss kurslitteratur.
Kursen har i huvudsak tre syften:
• Att ge grundläggande kunskaper i det fotografiska hantverket inkluderande digital kamerateknik, ljussättning, exponering och komposition.
• Att ge förståelse för och kunskaper i att använda fotografi som kommunikationsmedel med god förankring i såväl fotografins historia som i samtida teoretiska och konstnärliga riktningar.
• Att ge insikter i ett reflexivt och kritiskt förhållningssätt till det egna fotografiska arbetet, andras fotografier samt till fotografiets roll i det omgivande samhället.
Kursinnehåll
Kursen består av fyra delar/moment:
Del 1: Fotografins historia och former (7,5 hp) är en introduktion till fotografins historia, genrer och uttryck. Den introducerar teoretiska begrepp och ger en en bildhistorisk bas, vilket är betydelsefullt för att kunna ha en kritisk och förstående blick på fotografisk kommunikation över tid och i dess samtida uttryck och form.
Del 2: Fototeknik (7,5 hp) innehåller övningar i och ger kännedom om den digitala kamerans möjligheter och begränsningar samt ger en introduktion till digital bildbehandling och hantering av ljussättning i studio. Bild och form diskuteras i bildövningar.
Del 3: Det fotografiska uttrycket (7,5 hp) behandlar fotografins olika genrer. Genom gestaltande övningar och åtföljande kritikmoment utforskas fotografiets kommunikativa egenskaper. Fotografens roll som förmedlare av budskap i olika kontexter undersöks och problematiseras.
Del 4: Eget projekt (7,5 hp) Kursen avslutas med ett självständigt fotografiskt arbete som har sin utgångspunkt i de kunskaper och färdigheter som studenten erhållit i tidigare delkurser. Projektet presenteras och diskuteras i seminarieform och bedöms tillsammans med en skriftlig kritisk reflektion över arbetet. Dessutom görs en mindre utställning så att studenter får möjlighet att arbeta med printade bilder.
Kursplan och kurslitteratur
I kursplanen hittar du bland annat kurslitteratur och andra läromedel för kursen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).