Elmeroth, Elisabeth (2017) Möte med andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur (155 s)
Henricsson, Olle & Lundgren, Max (2016) Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Lund: Studentlitteratur (175s)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (2008) Modersmålslärare berättar. Holmbergs förlag. (120s.) (Finns tillgänglig via internet)
Fast, Carina (2019) Literacy: i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteraur. (168s)
Sjögren, Annick (2006) Här går gränsen. Stockholm: Dialogos förlag. (200s.)
Svensson, Gudrun (2017) Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur och
Kultur (230 s)
Wedin Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Stockholm: Skolverket. (11 s.) (finns tillgänglig via internet)
Westlund, Barbro (2012) Att undervisa i läsförståelse. Stockholm: Natur och Kultur ( 355 s)
Aktuella uppsatser, facklitteratur, film, artiklar samt skönlitteratur ca 600 s tillkommer.
Väljs i samråd med lärare
Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga barn i ett didaktiskt perspektiv
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är modersmålslärare. I kursen behandlas flerspråkighet i samhället och hos individen. Vidare belyser kursen sambandet mellan språk och kultur samt den kulturella bakgrundens betydelse för lärandet. Kursen behandlar också olika metoder för läs- och skrivundervisning. Särskilt uppmärksammas elever som inte har svenska som modersmål.
Kursen har fem sammankomster dagtid varav två av träffarna är på zoom och tre träffar på Campus.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för den språkliga och kulturella bakgrundens betydelse för lärande med särskilt fokus på läs- och skrivutvecklingen. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig kunskaper om de föreställningar och förhållningssätt som kan uppstå i ett kulturmöte.
Kursen behandlar sambandet mellan språk och kultur samt den kulturella bakgrundens betydelse för lärande. Vidare belyser kursen olika förhållningssätt till läs- och skrivundervisning. Särskilt uppmärsammas de flerspråkiga elevernas språk- och literacitetsutveckling.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).