2 september 2024
Elmeroth, Elisabeth (2017) Möte med andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur (155 s)
Henricsson, Olle & Lundgren, Max (2016) Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Lund: Studentlitteratur (175s)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (2008) Modersmålslärare berättar. Holmbergs förlag. (120s.) (Finns tillgänglig via internet)
Fast, Carina (2019) Literacy: i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteraur. (168s)
Sjögren, Annick (2006) Här går gränsen. Stockholm: Dialogos förlag. (200s.)
Svensson, Gudrun (2017) Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur och
Kultur (230 s)
Wedin Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Stockholm: Skolverket. (11 s.) (finns tillgänglig via internet)
Westlund, Barbro (2012) Att undervisa i läsförståelse. Stockholm: Natur och Kultur ( 355 s)
Aktuella uppsatser, facklitteratur, film, artiklar samt skönlitteratur ca 600 s tillkommer.
Väljs i samråd med lärare
1 september 2025
Alatalo, Tarja (red.) (2023). Läsundervisningens grunder. Gleerups. (344 s.)
Elmeroth, Elisabeth (2017) Möte med andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur (155 s)
Fast, Carina (2019). Literacy: i familj, förskola och skola. Studentlitteratur. (168 s.)
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2023). Skrivundervisningens grunder. Andra upplagan. Gleerups. (360 s.)
Hedström, Hasse (2019). L som i läsa och M som i metod. Lärarförlaget. (224 s.)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (2008) Modersmålslärare berättar. Holmbergs förlag. (120s.) (Finns tillgänglig via internet)
Skolverket (2022). Läroplaner för förskolan, för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket.
Wedin Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Stockholm: Skolverket. (11 s.) (finns tillgänglig via internet)
Aktuella uppsatser, facklitteratur, artiklar samt skönlitteratur ca 600 s tillkommer.