Sommarkurs, grundnivå
7,5 hp
Distans | dagtid | 50%
9 juni 2025 - 31 augusti 2025

Om kursen

Kursen vänder sig till verksamma eller blivande lärare i Svenska som andraspråk.

I den här kursen får du utveckla din kompetens inom svenska som andraspråk, med särskilt fokus på nyanlända elever som saknar grundläggande litteracitet. Du får fördjupad kunskap om hur läs- och skrivförmåga utvecklas hos elever med begränsad skolbakgrund, och hur du som lärare kan skapa en undervisning som är både inkluderande och språkstärkande. Kursen behandlar centrala begrepp som litteracitet, flerspråkighet och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Du får ta del av aktuell forskning, praktiska metoder och reflektera över din egen undervisning i relation till elevernas behov.

Kursen har cirka 8 webbaserade träffar på fasta tider.

För utökad behörighet åk 1–6 krävs poängomfattning 30 hp svenska som andraspråk (alternativt 15 hp, se skolverkets tabell för utökad behörighet).
Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se under Kompetensutveckling/ Legitimation/ Regler och krav för legitimation.


Kursinnehåll

Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sina ämneskunskaper och sin teoretiska, didaktiska och metodiska kompetens när det gäller undervisning av nyanlända elever i svenska som andraspråk med fokus på grundläggande litteracitetsutveckling.

Sommarkursen behandlar metoder, forskning och teoretiska utgångspunkter som rör främjandet av nyanlända elevers litteracitetsutveckling. Kursen behandlar såväl metoder i grundläggande läs- och skrivinlärning som litteracitetsutveckling i ett vidare perspektiv där det senare innefattar delaktighet i sociala praktiker inom och utanför skolan samt en kritisk språkmedvetenhet. Särskild vikt läggs vid de olika behov som finns representerade i språkligt heterogena grupper utifrån elevers varierande språkliga repertoarer och erfarenheter av skriftspråksanvändning. Kursen har en bred inriktning mot undervisning av nyanlända i svenska som andraspråk. Olika åldersgruppers specifika förutsättningar, från tidiga skolår till vuxenutbildning, diskuteras utifrån beprövad erfarenhet och aktuell forskning.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare i grundskolan eller gymnasieskolan utan behörighetsgivande examen, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt