Bagga-Gupta, Sangeeta, Evaldsson, Ann-Carita, Liberg, Caroline och Säljö, Roger. (red.). 2013. Literacy-praktiker i och utanför skolan. Malmö: Gleerups utbildning. (15 s) Tillhandahålls av kursledare.
Colliander, Helena, Ahn, Song Ee & Andersson, Per. 2018. Actions and conceptions: exploring initial literacy teaching practice for adults, Journal of Language, Identity & Education 17(5): 306–319. (14 s) Tillgänglig via internet
Cummins, Jim. 2017. Flerspråkiga elever: effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur & Kultur. (75 s i samråd med kursledaren)
Damber, Ulla. 2019. Flerspråkiga barns läsundervisning. I Alatalo, Tarja (red). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups, 241–258. (18 s)
Damber, Ulla. 2013. Pedagogens roll i klasser och barngrupper där flerspråkiga barn ingår. I Wedin, Åsa & Hedman, Christina (red.). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur, 69–92. (14 s)
Engblom, Charlotte. 2013. Medier, flerspråkighet och multimodal texthantering. Skrift och mobilitet bland flerspråkiga ungdomar. I Wedin, Åsa & Hedman, Christina (red.). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur, 189–208. (20 s)
Frank, Elisabeth & Herrling, Katarina. 2019. Avkodning. I Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups, 57–72. (16 s)
Franker, Qarin. 2013. Att utveckla litteracitet i vuxen ålder-alfabetisering i en flerspråkig kontext. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk–i forskning undervisning och samhälle, Lund: Studentlitteratur, 771–818. (49 s)
Franker, Qarin. 2019. Gränsöverskridande arbete med elevers litteraciteter. I Aldén, Kristina & Bigestans, Aina (red.). Litteraciteter och flerspråkighet. Symposium 2018. Stockholm: Liber, 19–40. (22 s)
Freebody, Luke & Kindenberg, Björn. 2019. Critical literacy: pedagogy, diversity and the digital environment. I Aldén, Kristina & Bigestans, Aina (red.). Litteraciteter och flerspråkighet. Symposium 2018. Stockholm: Liber, 276–290. (25 s)
Gibbons, Pauline. 2018. Lyft språket, lyft tänkandet. Lund: Studentlitteratur. (75 s i samråd med kursledaren)
Gibbons, Pauline. 2018. Stärk språket, stärk lärandet. Lund: Studentlitteratur. (50 s i samråd med kursledaren)
Herrlin, Katarina & Frank, Elisabeth. 2019. Fonologisk medvetenhet. I Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups, 43–56. (14 s)
Ivarsson, Lena. 2019. Läsningens betydelse för läs- och skrivutvecklingen. I Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups, 107–118. (12 s)
Kaya, Anna. 2016. Att undervisa nyanlända: metoder, reflektioner och erfarenheter. Stockholm: Natur & Kultur Akademiskt. (120 s i samråd med kursledaren)
Liberg, Caroline. 2007. Läsande, skrivande, samtalande. I: Ewald, Anette & Garme, Birgitta (red). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 25-44. (20 s) Tillgänglig via internet
Luke, Allan & Freebody, Peter. 1999. Further notes on the four resources model, Reading online. (6 s) Tillgänglig via internet
Skolverket. 2018. Grundläggande litteracitet för nyanlända elever. Tillgänglig via internet.
Skolverket 2017. Bygga svenska – ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling. (100 s) Tillgänglig via internet
Tjernberg, Catharina 2019. Balanserad läsundervisning. I Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups, 225–240. (16 s)
Von Malortie, Helena, Sjökvist, Lena. 2016. Språk och tänkande genom skapande ämnen. I Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber, 182-195. (13 s)
Wedin, Åsa. 2013. Skrift och mobilitet bland flerspråkiga ungdomar. I Wedin, Åsa & Hedman, Christina (red.). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur, 123–144. (12 s)
Litteratur utifrån inriktning
Eget urval utifrån barn- eller vuxeninriktning (ca 150 s)
Inriktning mot barn:
Axelsson, Monica. 2015. Flerspråkiga barn utvecklar litteracitet. I Laursen, Helle Pia, Axelsson, Monica, Charmian, Kenner, Ladegaard, Uffe & Lundqvist, Ulla (red). Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur, 305–336. (32 s)
Duek, Susanne. 2017. Med andra ord: samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn. Doktorsavhandling. Karlstad: Karlstads universitet, 15–35, 125–162. (59 s)
Håkansson, Gisela. 2019. Tvåspråkighet hos barn i Sverige. Lund: Studentlitteratur, 9–26, 157–188. (50 s)
Winlund, Anna, Lyngfelt, Anna & Wengelin, Åsa. 2017. Nyanlända elevers litteracitetspraktiker i skolan, Educare 17(1): 50-71. (22 s) Tillgänglig via internet.
Inriktning mot vuxna:
Carlson, Marie. 2002. Svenska för invandrare – brygga eller gräns? Doktorsavhandling. Göteborg: Göteborgs universitet, 219–244. (26 s) Tillgänglig via internet
Lundgren, Berit. 2005. Skolan i livet, Livet i skolan Doktorsavhandling. Umeå: Umeå universitet, 27-44. (18 s) Tillgänglig via internet
Rosén, Jenny & Wedin, Åsa. 2019. Grundläggande skriftspråksundervisning inom SFI –funktionalitet, mångfald och social rättvisa. I Aldén, Kristina & Bigestans, Aina (red.). Litteraciteter och flerspråkighet. Symposium 2018. Stockholm: Liber, 192-205. (14 s)
Wedin, Åsa. 2010. Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare. Stockholm: Studentlitteratur. (112 s)