Andersson, Cecilia (2006). Rådjur och raketer: gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet. Stockholm: HLS Förlag (171 s). (Tillgänglig via internet)
Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. 11 uppl. Stockholm: Carlssons förlag (323 s)
Billgren, Ernst (2008). Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor. Stockholm: Langenskiöld (117 s)
Billgren, Ernst (2011). Vad är konst 2: 100 nya jätteviktiga frågor. Stockholm: Langenskiöld (120 s)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar (2012). Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups (161 s)
Eriksson & Göthlund (2012). Möten med bilder: analys och tolkning av visuella uttryck. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur/Appia (216 s.)
Freeland, Cynthia (2006). Konstteori – en introduktion. Stockholm: Raster (200 s)
Jönsson, Anders (2009). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups (176 s)
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of Looking: an introduction to visual culture. New York: Oxford University Press (504 s.)
Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber (200 s.)
Bild för lärare II
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för visuella kulturer som samhälleliga företeelser och hur dessa manifesterar sig inom arkitektur, design och samtidskonst. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla färdigheter i att använda det offentliga rummet för att uttrycka sig visuellt samt utveckla fördjupade insikter om bedömning i ämnet bild.
Praktiskt bildarbete utgör centrala delar i kursen. Det offentliga rummets mångfald studeras utifrån visuell kultur-teoretiska och etnografiska utgångspunkter. Begreppet parafras behandlas som en form av samtal mellan existerande kulturella uttryck och samtidskonstens metoder. I lektionsplaneringen tränar sig studenterna att bedöma elevens process och resultat både formativt och summativt.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KS107F Bildarbete och lärande II (godkänd) eller KS248F Bild för lärare, åk 1-9, I+II (godkänd) eller KS249F Bild för lärare, åk 1-9, II (godkänd) alternativt KS295F Bild för lärare I (genomgången) med minst 25 hp godkända i vilka prov 1 och 6 ska ingå.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).