Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är verksam som biträdande lektor i bild och lärande vid institutionen för kultur, språk och medier. Jag disputerade år 2017 i Barn och ungdomsvetenskap med avhandlingen Visuella möjlighetsrum, gymnasieelevers subjektsskapande i bild och medieundervisning, vid Göteborgs universitet. Mina forskningsintressen handlar om bildpedagogik, visuell kultur, visuella metoder och subjektsskapande med bild och media. Vidare arbetar jag med forskning om lärprocesser i bildundervisning på högstadiet, där policy, diskurs och materialitet kopplas samman genom en posthumanistisk utgångspunkt.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
The Art of Becoming a Visual Arts Teacher: the Wildebeest, the Feeling‐Beast and the Cat
Annika Hellman
-
2024 | Artikel i tidskrift
Visual Strategies in (Visual Arts) Education: A Critical Perspective on Reading and Making Images
Annika Hellman, Tarja Karlsson Häikiö
-
2023 | Konferensbidrag
The Unicorn in the (Visual Arts Class) Room: Desires and Technologies in a Post-digital Era
Annika Hellman
-
2021 | Rapport
Bildberättande och konsten att läsa bilder: En utvärdering
Annika Hellman
-
2021 | Artikel i tidskrift
Lost and found—Unfolding and refolding aesthetic learning processes
Annika Hellman, Ulla Lind