Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor och Wehner-Godée, Christina (2022). Barn och naturvetenskap. Stockholm: Liber. ISBN 9789147143818 (190 s)
Lundegård Iann; Wickman Per-Olof och Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-440-2492-9 (200 s)
Lättman-Masch, Robert och Wejmark, Mats (2021). Att lära in ute året runt. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag. ISBN 9789198380774 (50 s)
Molander, Kajsa; Hedberg, Per; Bucht, Mia; Wejdmark, Mats och Lättman–Masch, Robert (2019). Att lära in matematik ute 2: årskurs F-9. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag. ISBN 9789198380736 (50 s)
Molander, Kajsa; Bucht, Mia; Wejdmark, Mats; Lättman–Masch, Robert; Kjellander, Torsten och Strandberg, Gerd (2016). Leka och lära matematik ute: förskola. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag. ISBN 9789198226638 (25 s)
Skolverket (2004). Faktisk fantasi – barns språkutveckling genom skapande. Tillgänglig via internet. (80 s)
Avhandlingar, artiklar och nätresurser tillkommer (ca 150 s)
Utomhuspedagogik för förskolan och de tidiga skolåren
Om kursen
Syftet med kursen är att öka deltagarnas intresse och kompetens att använda närmiljön, med betoning på utomhusmiljön, i sin verksamhet/undervisning inom de naturvetenskapliga ämnen, de estetiska ämnena samt det matematiska undersökningslandskapet. Tonvikt läggs på platsens betydelse för lärandet och på kunskap om och övning i utomhusundervisningens didaktik. Kursen behandlar hur man kan inspirera barn och ungdomar till en lustfylld utveckling av begreppsförståelse och språkinlärning utifrån egna erfarenheter och upplevelser.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kompetens att använda närmiljön, med betoning på utomhusmiljön, i sin verksamhet/undervisning.
Kursens tyngdpunkt ligger på kunskap om och övning i utomhusundervisningens didaktik i olika ämnen. Tonvikt läggs på platsens betydelse för lärandet. De naturvetenskapliga ämnena, matematik samt de estetiska ämnena har störst utrymme i kursen. Olika naturtyper studeras i sina sammanhang ute i naturen. Kursen behandlar hur man kan inspirera barn och ungdomar till en lustfylld språkinlärning och utveckling av begreppsförståelse utifrån egna erfarenheter och upplevelser.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).