Berglund, Lasse (2009). Tal och mönster. Lund: Studentlitteratur (s 150-155, 223-228, 249-273) (37 s)
Callenberg, Lars-Anders (2017). Matematik – specialisering. Lund: Studentlitteratur (s 191-209) (19 s).
Melin, Staffan (2019). Programmera i matematik. (s 1-53, 70-87, 93-125, 131-133) (107 s). Hämtas via internet.
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 50 s).
Diskret matematik för ämneslärare
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper inom diskret matematik. Vidare syftar kursen till att deltagaren ska fördjupa sina didaktiska kunskaper och utveckla sin förmåga att skapa goda lärandesituationer inom området.
I kursen fördjupas studierna i talteori, algoritmer samt induktion och rekursion. Även mängdlära, logik och grafteori studeras.
Vidare erbjuder kursen fördjupade kunskaper i att undersöka diskreta samband med hjälp av digitala verktyg, t ex med hjälp av kalkylprogram och grundläggande principer i programmering.
Speciell vikt läggs vid hur undervisning i diskret matematik kan ske inom gymnasiets kurser och hur denna matematiska gren leder till en rad viktiga tillämpningsområden och problemlösningsmetoder.
Under hela kursen är träning i problemlösning ett viktigt moment.
Deltagaren formulerar också själv diskreta problem, lämpliga att användas i egen undervisning. Problemen ska kunna lösas med användning av olika representationsformer, bl.a. programmering i Python.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NM178F Matematik för lärare, åk 7-9, II (genomgången)
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).