Relevant metod och vetenskaplig litteratur för enskilt examensarbete bestäms i samråd med handledare.
Inom ramen för kursen rekommenderas följande fördjupningslitteratur:
\ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
\Aveyard H, Sharp P, Woolliams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Open University Press. 192s.
\Beauchamp T L, Childress J F (2019). Princilpes of Biomedical Ethics (8ed). Oxford University Press. 512s.
\Creswell J.W, (2014) A concise introduction to mixed methods research. London, SAGE Publications Inc. 152s.
\Green J, (2013) Qualitative Methods for Health Research. London, SAGE Publications Ltd. 360s.
\Helbaek M, (2014) Statistik i ett nötskal. Lund: Studentlitteratur AB. 198s.
Medical Research Council, (2008) Developing and evaluating complex interventions: new guidance. London: MRC. https://www.mrc.ac.uk/documents/pdf/complex-interventions-guidance/ [2024-03-12]
\*Polit D F, Beck C t, (2020). Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11ed). Philadelhia: Lippincott Williams & Wilkins. 814s.
Richards D A, Hallberg I L Ed, (2015). ‘Complex Interventions in Health: An overview of research methods’. London: Routledge Taylor & Francis Group. 408s.
Sidani S, Braden C J, (2011) Design, evaluation and translation of nursing interventions. Wiley & Blackwell. Iowa State University Press. 320s.
Omvårdnad: Examensarbete för mastersexamen
Om kursen
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper inom omvårdnad samt inom vetenskaplig metodik och forskningsetik.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom omvårdnad, medicinsk vetenskap samt vetenskaplig metodik och forskningsetik. Kursen syftar också till att studenten självständigt genomför ett examensarbete baserat på forskningsprocessens alla delar i den vetenskapliga artikelns form och som reflekterar en fördjupad förmåga och färdighet i att kunna analysera samband och relation mellan forskning, beprövad erfarenhet och yrkesutövandet.
Kursen omfattar ett 15 högskolepoängs examensarbete i form av ett engelskspråkigt manuskript. Således fördjupas forskningsprocessen, förmåga att formulera frågeställningar av relevans för omvårdnad samt att identifiera rimlig och lämplig design för frågeställningens besvarande. Därutöver behandlas forskningsetiska aspekter, systematiskt och organiserad hantering och identifiering av relevant information. I kursen förstärks vikten av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och akademiskt skrivande med särskilt fokus på språkbruk, problematiserande texter och slutsatser.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng. Dessutom krävs godkända kurser: Forskningsmetod I (OV712A) och Forskningsmetodik II (OV714A) på vardera 7.5hp totalt 15hp samt Omvårdnad: Examensarbete för magisterexamen (OV713A) eller motsvarande.
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Malmö Dagtid 50%
Kontakt
För mer information om utbildningen:
hsvagledning@mau.se-
Viktoria Supranovich - Studieadministratör
Studieadministratör
viktoria.supranovich@mau.se
040-665 78 20
-
KS
Katarina Sjögren Forss - Docent/Universitetslektor
Kursansvarig
katarina.sjogren.forss@mau.se
040-665 70 36
-
Elisabeth Carlson - Professor
ISP - Examinator
elisabeth.carlson@mau.se
040-665 74 51