Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. [Stockholm]: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
McIntosh, Alistair (2020). Förstå och använda tal – en handbok. (NCM 2020) Göteborg: NCM (244 s.)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning – tidiga insatser i FK–6. Stockholm: Natur & Kultur (180 s.)
Skolinspektionen (2020). Kartläggning och tidiga stödinsatser i förskoleklassen (36 s.) (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2019) Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning i årskurs 1–3 (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2020). Kartläggning i förskoleklass. Stockholm. (Tillgänglig via internet)
Solem, Ida Heiberg; Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s.)
Sterner, Görel (2015). Tal, resonemang och representationer - en interventionsstudie i matematik i förskoleklass (Licentiatuppsats, Göteborgs universitet) (s. 9–11, 14–22, 23–25 och 30–34) (Tillgänglig via internet)
Van Bommel, Jorryt & Palmér, Hanna (2020). Matematikundervisning i förskoleklass. Studentlitteratur (110 s.)
Vennberg, Helena (2020). Att räkna med alla elever: Följa och främja matematiklärande i förskoleklass?(Doctoral dissertation, Umeå universitet). (s. 1–3 och 7–18) och (s. 19–25) (Tillgänglig via internet)
Valbar litteratur, filmer och artiklar från t.ex. NMC och Skolverket tillkommer.
Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass
Om kursen
Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (15 hp) är en kurs för personer med förskollärarexamen som är anställda för undervisning i förskoleklass.
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att förskollärare ska stärka sin kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-årig grundskola samt att utjämna skillnaden mellan förskollärarnas utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 avseende grundläggande matematikinlärning.
Kursen lyfter fram ett undersökande arbetssätt som syftar till att stimulera elevers intresse och förståelse för matematik och matematiska resonemang. I kursen behandlas olika laborativa moment, varierande uttrycksformer och digitala resurser samt hur elevers matematiklärande och kunskapsutveckling kan stödjas. I kursen bearbetas och fördjupas deltagarnas erfarenheter från sin profession.
Kursen behandlar grundläggande taluppfattning och rumsuppfattning på matematikdidaktisk grund. Innehållet i taluppfattning rör naturliga tal och deras egenskaper och hur de kan användas för att ange antal och ordning samt del av antal och del av hel. Vidare analyseras förmågan att se samband mellan de fyra räknesätten samt förmågan att kommunicera kring desamma. Det kan handla om att använda begrepp såsom dubbelt och hälften eller att använda addition och subtraktion för att lösa matematiska problem. Innehållet i rumsuppfattning behandlar problem och geometriska begrepp såsom rum, läge, form, riktning, mönster samt tid och förändring. Vidare analyseras elevers förståelse av mätandets princip och mätbara egenskaper samt erfarenheter av storheter och enheter. Olika metoder för att stärka elevers språk- och begreppsutveckling behandlas.
Utifrån aktuella kursplaner och elevarbeten dokumenterar, analyserar och bedömer deltagaren elevers kunnande och kunskapsutveckling för elevernas fortsatta lärande och undervisning organiseras utifrån ett likvärdighetsperspektiv.
Inom kursens ram vidareutvecklar deltagaren sin förmåga att läsa och skriva vetenskapliga texter samt diskuterar aktuell forsknings- och kurslitteratur.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket.
Urval
Lottning
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).