Läs- och skrivsvårigheter, specialpedagogisk och språkvetenskaplig fördjupning
Om kursen
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper om läs- och skrivsvårigheter och åtgärder för att förebygga och möta dessa ur såväl språkvetenskapligt som specialpedagogiskt perspektiv. Kursen syftar vidare till att deltagarna ska utveckla kunnande i att planera och i samverkan genomföra specialpedagogiska insatser på olika nivåer för elever som har läs- och skrivsvårigheter.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper om läs- och skrivsvårigheter och åtgärder för att förebygga och möta dessa ur såväl språkvetenskapligt som specialpedagogiskt perspektiv. Kursen syftar vidare till att deltagarna ska utveckla kunnande i att planera och i samverkan genomföra specialpedagogiska insatser på olika nivåer för elever som har läs- och skrivsvårigheter.
Kursen behandlar barns och ungas läs- och skrivutveckling ur språkvetenskapligt perspektiv där samband och skillnader mellan muntligt och skriftligt språk belyses utifrån relationen mellan ljud/bokstav, ord/begrepp samt talspråk respektive skolspråk. Läs- och skrivsvårigheter samt dyslexibegreppet behandlas teoretiskt och praktiskt. Studenterna skapar individuellt under kursens gång en fallstudie. I fallstudien utformas såväl en läs- och skrivutredning som en pedagogisk utredning, som redovisas både muntligt och skriftligt. Därmed visar studenten sin förmåga att kommunicera och problematisera resultat samt att föreslå åtgärder på olika nivåer. Särskilt uppmärksammas området tekniskt stöd.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Fullgjorda studier om minst 60 hp i en utbildning som leder till en Specialpedagog- eller en Speciallärarexamen.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).