Fristående kurs, avancerad nivå
15 hp
Malmö | dagtid | 50%
19 januari 2026 - 7 juni 2026
Öppen för sen anmälan
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper om läs- och skrivsvårigheter och åtgärder för att förebygga och möta dessa ur såväl språkvetenskapligt som specialpedagogiskt perspektiv. Kursen syftar vidare till att deltagarna ska utveckla kunnande i att planera och i samverkan genomföra specialpedagogiska insatser på olika nivåer för elever som har läs- och skrivsvårigheter.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter om läs- och skrivsvårigheter. I detta syfte ingår att deltagarna ska utveckla kunskaper och färdigheter i att undervisa, planera och i samverkan genomföra specialpedagogiska insatser på olika nivåer för elever som har läs- och skrivsvårigheter.

Kursen behandlar barns och ungas läs- och skrivutveckling med särskilt fokus på mellan och senare skolår. Teorier och modeller för att läsa och skriva efter att den tidiga läsutvecklingen etablerats behandlas. Likaså behandlas modeller för att organisera och systematiskt följa upp undervisning som organiseras både som särskilt stöd och/eller som språkutvecklande undervisning i samverkan med lärare.

Under kursen behandlas också kartläggning av individens läs- och skrivutveckling i form av statisk och dynamisk bedömning samt kartläggning av lärmiljön.

Studenterna genomför en kartläggning där granskning av lärmiljön och individens förutsättningar presenteras i form av en fallstudie. Med utgångspunkt från den reflekterar studenten över möjliga insatser på individ- och gruppnivå.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Fullgjorda studier om minst 60 hp i en utbildning som leder till en Specialpedagog- eller en Speciallärarexamen.

Urval

100% högskolepoäng

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt