Cook, Bryan G., & Cook, Lysandra (2016). Research Designs and Special Education Research: Different Designs Address Different Questions. Learning Disabilities Research & Practice (Wiley-Blackwell), 31(4), 190–198. [https://doi.org/10.1111/ldrp.12110](
Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2018). Research Methods in Education. Routledge (462 s.).
Kjellberg, Anders & Sörqvist, Patrik (2020). Experimentell metodik för beteendevetare. Studentlitteratur. (330 s.)
Pallant, Julie (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-hill education (UK). (380 s.)
Forskningslitteratur väljs i samråd med kursansvarig
Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen - som består av två delkurser - syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap om och förmåga att välja, värdera och tillämpa adekvata kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt analysera data inom området specialpedagogik.
Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp
Delkursen fokuserar på tillämpning av metod samt analys och tolkning av kvalitativa data. I kursen görs en kvalitativ design av en mindre studie samt analys och tolkning av ett material. Datorstöd för analys av kvalitativa data introduceras. I kursen behandlas även forskningsetik.
Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp
Delkursen fokuserar på att utifrån vald hypotes och forskningsfrågor presentera en experimentell design. Studenterna använder även SPSS för bearbetning och analys av data. I kursen behandlas även forskningsetik
Kursplan och kurslitteratur
I kursplanen hittar du bland annat kurslitteratur och andra läromedel för kursen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
samt godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp
eller
Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.
eller
Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).