Program, grundnivå
180 hp
Malmö | dagtid | 100%
1 september 2025 - 4 juni 2028
Öppen för sen anmälan
Anmäl dig via antagning.se

Om utbildningen

Utbildningen handlar om människors villkor i samhälls- och arbetslivet, om integration, jämställdhet, maktrelationer, relationer mellan grupper och om arbete mot diskriminering. Programmet erbjuder en bred samhällsvetenskaplig utbildning som ger dig en förståelse för en rad aspekter av mångfald i samhälls- och arbetslivet. På denna utbildning blir du en kvalificerad samhällsvetare och kan till exempel arbeta som analytiker, utredare, strateg, handläggare eller projektledare, eller så kan du välja att läsa vidare på en rad olika magister- eller masterprogram. Du lär dig argumentation, problemformulering, muntlig och skriftlig kommunikation samt att analysera sociala sammanhang.

Under utbildningen får du kunskap om och förståelse för olika aspekter av mångfald i samhället. Du lär dig att, utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt, samla, analysera och värdera information kring relaterade frågor på individ-, organisations- och samhällsnivå. Bland annat studerar du: 

  • Minoritets- och integrationspolitik 
  • Migrationens orsaker och konsekvenser
  • Social kategorisering och dess historia 
  • Rättigheter i samhället och arbetslivet 
  • Diskrimineringsfrågor och lagstiftning 
  • Jämställdhet och likabehandling 
  • Rasism och antirasism
  • Arbete och klass, organisation och ledarskap
  • Förvaltningsrätt
  • Policy, analys och beslutsunderlag

Utbildningen utvecklas i nära samarbete med det omgivande samhället. Det gör att utbildningen alltid är aktuell och att du ges möjlighet att knyta värdefulla kontakter med framtida arbetsplatser redan under studietiden. 

Programstrukturen bygger på ett introducerande basår då du bland annat läser kurser i migration, mångfald, akademiskt skrivande och förvaltningsrätt. Därefter fördjupar du dig inom ämnet internationell migration och etniska relationer (IMER) samt läser kurser om organisationsarbete och ledarskap, jämställdhet och likabehandling. Du har även möjlighet att välja valfria kurser, göra praktik eller studera utomlands en termin.

Under senare hälften av utbildningen ges en valbar termin. Här kan du välja att läsa fristående kurser, studera utomlands på någon av våra 250 partneruniversitet eller göra praktik på en relevant arbetsplats. Via universitetet har du också möjlighet till studie- och karriärvägledning. 

Programmet ger dig de kvalificerade kompetenser som krävs för att arbeta nationellt eller internationellt med kultur- och samhällsanalys med inriktning på till exempel genus och normkritik eller mångfalds- och migrationsfrågor såväl inom näringslivet som inom den offentliga och ideella sektorn. Det kan exempelvis gälla strategi- och analysarbete eller  planerings- och utredningsarbete på statliga myndigheter. Du kan även välja att studera vidare på en rad olika magister- eller masterprogram. Våra alumner arbetar till exempel som utredare, analytiker, jobbcoacher, integrationshandledare, socialsekreterare, projektledare, personalchefer och mycket mer. 

Kurser inom programmet

Utbildningsplan och kurser

I utbildningsplanen kan du bland annat se de kurser som ges under programmets olika terminer.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

”Det bästa med mitt jobb är mötet med människor”

Ramón Vique pluggade Mångfaldsstudier och arbetar idag som fritidsledare med samordnaruppdrag på Rosengårds fritidsgård Tegelhuset. Tillsammans med sina kollegor strävar han efter att ge Malmös ungdomar rätt förutsättningar för en meningsfull fritid.

”Det bästa med mitt jobb är mötet med människor”

Ramón Vique pluggade Mångfaldsstudier och arbetar idag som fritidsledare med samordnaruppdrag på Rosengårds fritidsgård Tegelhuset. Tillsammans med sina kollegor strävar han efter att ge Malmös ungdomar rätt förutsättningar för en meningsfull fritid.

– Det bästa med mitt arbete är mötet med människor, både med de fantastiska ungdomarna och med alla engagerade samverkansaktörer vi samarbetar med. Jag har träffat många spännande personer och knutit värdefulla kontakter med människor som arbetar för att förbättra villkoren för Malmös invånare, särskilt unga.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– I mitt yrke har jag stor flexibilitet, vilket gör att ingen dag är den andra lik. Vanliga arbetsuppgifter är möten av olika slag, arbete på fritidsgården och administrativa uppgifter som dokumentation, budget och bemanning.

Varför valde du programmet Mångfaldsstudier?

– Samhällsfrågor har alltid intresserat mig. Det kändes naturligt att fördjupa mig i dem ur ett vetenskapligt perspektiv genom Mångfaldsstudier. Jag har också alltid drömt om en examen som ger möjlighet att arbeta med flera betydelsefulla samhällsfrågor.

Vad har utbildningen tillfört i din nuvarande yrkesroll?

– Det främsta jag har tagit med mig är insikten om hur lärorikt mötet med människor är. I mitt arbete möter jag dagligen personer med olika kulturella, etniska och sociala bakgrunder. Under utbildningen lärde jag mig att identifiera samhälleliga mekanismer som kan leda till utanförskap. Dessa kunskaper hjälper mig att samla in och analysera information och att utveckla metoder för att möta ungdomars och lokalbefolkningens behov.

Vilka moment tyckte du mest om?

– Jag uppskattade särskilt momenten om intersektionalitet och kurser som visade hur olika skillnader kan leda till exkludering. Under femte terminen läste jag förvaltningsrätt, vilket gav värdefull kunskap om hur det juridiska systemet är uppbyggt och hur det påverkar samhällets struktur.

Bästa minnet från studietiden?

– Att skriva min kandidatuppsats. Det var höjdpunkten efter tre utmanande och lärorika år, och gav mig möjlighet att fördjupa mig i ett ämne jag själv valt.

”Makt och identitet är en röd tråd genom hela utbildningen"

Rida Khan läser fjärde terminen på Mångfaldsstudier. Genom diskussioner, debatter och analyser lär hon sig om integration, jämställdhet och maktens dynamik. För Rida är Mångfaldsstudier inte bara en utbildning utan en strävan mot ett mer rättvist och jämlikt samhälle.

”Makt och identitet är en röd tråd genom hela utbildningen"

Rida Khan läser fjärde terminen på Mångfaldsstudier. Genom diskussioner, debatter och analyser lär hon sig om integration, jämställdhet och maktens dynamik. För Rida är Mångfaldsstudier inte bara en utbildning utan en strävan mot ett mer rättvist och jämlikt samhälle.

Varför valde du programmet Mångfaldsstudier?

– Jag gillade programmets bredd och att utbildningen kan leda till jobb inom många olika områden. Jag valde också utbildningen för att jag ville ha ett yrke där jag kan jobba för ett mer jämställt samhälle. Efter snart två år på programmet är det fortfarande mitt drömjobb.

Vad lär ni er på utbildningen?

– På utbildningen får vi en djupare förståelse för samhällsfunktioner och mångfald. Vi lär oss om exempelvis integration, jämställdhet, diskriminering, maktrelationer och relationer mellan grupper. Fokuset ligger på sambandet mellan de olika faktorerna och förändringsprocesser. Vi får identifiera problem och använda verktyg för att hitta praktiska lösningar. Detta görs genom att analysera, kommunicera, utreda, argumentera och leda. En gång åkte klassen iväg för att observera och analysera hur segregation i samhället ser ut.

– Programmet uppmuntrar till att tänka kritiskt och se normer i samhället. Vi har diskuterat begrepp som vit överlägsenhet, tacksamhet i relation till utanförskap och internaliserad rasism ur olika synvinklar. Att den som har makten kontrollerar hur olika identiteter formas har verkligen varit en ögonöppnare.

– Både makt och identitet är en röd tråd genom hela utbildningen, och för att förstå samhället och dess normer måste man också förstå makt och identitet. 

Vad är det bästa med programmet?

– Jag uppskattar diskussionerna mellan oss studenter. Det har hänt att vi i klassen fortsatt diskutera många timmar efter föreläsningens slut. Ibland har vi haft debatter där vi delas upp i grupper och debatterar om en situation utifrån olika perspektiv. Vi har också haft workshops där vi diskuterat och analyserat nyheter och mediabilder om olika ämnen.

Vilken kurs har du tyckt mest om?

– Jag tycker kursen Social kategorisering var väldigt intressant. Den kritiserar hur samhället skapar kategorier och problematiserar begreppet representation i kultur och politik. Vi lärde oss om hur grupper är representerade i media i samband med makt, och hur identitetspolitik fungerar. Det blev ivriga diskussioner bland oss studenter i klassrummet, vilket var lärorikt och uppskattat. 

Kontakt