Forskarskolan Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT) stärker den vetenskapliga grunden för läs- och skrivundervisningen i de tidiga skolåren. Genom tvärvetenskapliga och internationella samarbeten fördjupar forskarskolan kunskapen om läsutveckling, skrivande och flerspråkighet med målet att skapa en likvärdig och engagerande undervisning för alla elever.

Om forskarskolan

Forskarskolan Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT) har som övergripande syfte att utveckla en tvärvetenskaplig integrerad kunskapsbas bland lärarutbildare i svenska och svenska som andraspråk i de tidiga skolåren upp till sjätte klass. Doktoranderna som blir antagna till forskarskolan kommer, utöver sina egna forskningsprojekt, att ges fördjupad kunskap om bland annat läsinlärning, barnlitteratur, skrivutveckling och flerspråkighet. Ett centralt tema är likvärdig undervisning för elever med olika bakgrunder och behov.

Nationellt samarbete för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning

Forskarskolan FEELIT leds av Linnéuniversitetet i samarbete med:

  • Linköpings universitet,
  • Högskolan Kristianstad,
  • och Malmö universitet.

Forskarskolan finansieras av Vetenskapsrådet.