Kontaktperson:
Marie Karlsson
Finansiär:
  • Fakulteten för hälsa och samhälle samverkansbidrag
Ansvarig vid Mau:
Marie Karlsson
Projektmedlemmar vid Mau:
Externa projektmedlemmar:
  • Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade i Malmö
Affilierade:
Samarbetspartners:
  • Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade i Malmö
Projektperiod:
01 augusti 2024 - 31 juli 2025

Projektbeskrivning

Detta projekt är ett samarbete mellan Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade i Malmö (RKC Malmö) och Centrum för Sexologi och Sexualitetsstudier (CSS), Malmö universitet, inriktat mot att förbättra bemötande och behandling av kvinnor med erfarenhet av krig, tortyr och flykt.

Syftet är att implementera och utvärdera en behandlingsinsats riktad till målgruppen. Tidigare forskning har nämligen visat att det är brist på studier med kvinnor trots att de utgör ungefär hälften av världens flyktingar och har identifierats som en särskilt utsatt grupp på grund av erfarenheter av könsbaserat våld och diskriminering (Rubeinstein et al., 2020; UNHCR, 2023).

Kvinnors traumatiska upplevelser och symtom (Mundy et al., 2020) samt deras behov och förutsättningar till att söka vård skiljer sig från männens (Jolof & Roccas, 2023). Samarbetspartners i denna pilotstudie har utvecklat en behandling baserad på klinisk och forskningskunskap som ska implementeras på RKC Malmö. Minst tre grupper med kvinnor ska utvärderas under projektet med fokus på implementeringsprocessen. Pilotstudien är en del av ett dansk-svenskt samarbete fokuserat på målgruppen.