Presentation

Jag är universitetslektor och docent i pedagogik. Jag undervisar främst inom yrkeslärarutbildningen, VAL-programmet och den arbetsintegrerade lärarutbildningen, med fokus på ledarskap, utvecklingsarbete, läroplansteori, vetenskapsteori och metod. Tidigare har jag undervisat inom flera lärarutbildningar vid olika svenska lärosäten. Jag är dessutom engagerad i utvecklingen av den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), som är en central del av lärarutbildningen.

Min forskning utgår från en nyfikenhet på utbildningens vardagliga praktiker och hur dessa kan förstås genom olika teoretiska perspektiv. Jag intresserar mig för frågor om läroplaner, klassrumsordning, sociomateriella aspekter av undervisning och internationella jämförelser. Ofta använder jag oväntade empiriska material – som filmer, reklam eller kokböcker – för att belysa utbildningsfrågor och skapa nya ingångar till att förstå undervisning. Just nu arbetar jag tillsammans med kollegor i ett projekt om lobbying i svensk skola, med särskilt fokus på rektorernas roll. Parallellt utvecklar jag en modell för att analysera och förstå pedagogiska situationer, som kan bli ett relevant verktyg inom lärarutbildningen och didaktiken.

Utöver undervisning och forskning har jag erfarenhet av akademiskt ledarskap, bland annat som konferensgeneral för NERA-konferensen 2024, ett av de största pedagogiska forskningsmötena i Norden. Jag är också engagerad i det vetenskapliga samtalet som en av huvudredaktörerna för tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige, som numera är placerad vid Malmö universitet. Tidigare har jag varit gästredaktör för specialnummer och medlem i redaktionsråd för internationella tidskrifter, vilket har gett mig insikt i publiceringsprocessens möjligheter och utmaningar.

För mig är undervisning och forskning ömsesidigt berikande processer. Jag strävar efter att skapa lärandemiljöer där studenter och lärare möts på samma ögonhöjd och där utbildningen blir meningsfull för alla inblandade.