Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Jakob
Billmayer
Universitetslektor/Docent
jakob.billmayer@mau.se
040-665 87 05
orcid.org/0000-0001-5315-452X
Presentation
Jag är universitetslektor och docent i pedagogik. Jag undervisar främst inom yrkeslärarutbildningen, VAL-programmet och den arbetsintegrerade lärarutbildningen, med fokus på ledarskap, utvecklingsarbete, läroplansteori, vetenskapsteori och metod. Tidigare har jag undervisat inom flera lärarutbildningar vid olika svenska lärosäten. Jag är dessutom engagerad i utvecklingen av den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), som är en central del av lärarutbildningen.
Min forskning utgår från en nyfikenhet på utbildningens vardagliga praktiker och hur dessa kan förstås genom olika teoretiska perspektiv. Jag intresserar mig för frågor om läroplaner, klassrumsordning, sociomateriella aspekter av undervisning och internationella jämförelser. Ofta använder jag oväntade empiriska material – som filmer, reklam eller kokböcker – för att belysa utbildningsfrågor och skapa nya ingångar till att förstå undervisning. Just nu arbetar jag tillsammans med kollegor i ett projekt om lobbying i svensk skola, med särskilt fokus på rektorernas roll. Parallellt utvecklar jag en modell för att analysera och förstå pedagogiska situationer, som kan bli ett relevant verktyg inom lärarutbildningen och didaktiken.
Utöver undervisning och forskning har jag erfarenhet av akademiskt ledarskap, bland annat som konferensgeneral för NERA-konferensen 2024, ett av de största pedagogiska forskningsmötena i Norden. Jag är också engagerad i det vetenskapliga samtalet som en av huvudredaktörerna för tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige, som numera är placerad vid Malmö universitet. Tidigare har jag varit gästredaktör för specialnummer och medlem i redaktionsråd för internationella tidskrifter, vilket har gett mig insikt i publiceringsprocessens möjligheter och utmaningar.
För mig är undervisning och forskning ömsesidigt berikande processer. Jag strävar efter att skapa lärandemiljöer där studenter och lärare möts på samma ögonhöjd och där utbildningen blir meningsfull för alla inblandade.
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
What's in it?: schoolbags in the lives of pupils and classrooms
Jakob Billmayer, Anna Jobér
-
2024 | Konferensbidrag
Lobbying and Education: A Scoping Literature Review on Lobbying in Education
Anna Jobér, Jakob Billmayer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Career pathways in teaching in Sweden
Jakob Billmayer, Jan Perselli
-
2022 | Konferensbidrag
Between transport and transfer: Schoolbags in the lives of pupils and classrooms
Anna Jobér, Jakob Billmayer
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Formalised peer-support for early career researchers: potential for resistance and genuine exchange
Virgnie Thériault, Anna Beck, Stella Mouroutsou, Jakob Billmayer