Forskare, experter från industrin och andra sakkunniga inom AI kommer till Malmö för att diskutera hur samarbeten mellan AI och människa kan skapa intelligenta system där människan står i centrum. Detta på konferensen HHAI2024 som äger rum den 10–14 juni på Malmö universitet.

– Det handlar inte om hur AI ska ersätta oss människor, det är ju en rädsla som finns bland många i samhället, utan om hur vi ska skapa intelligenta system som främjar mänskliga styrkor, kompenserar för eventuella svagheter, och tar hänsyn till sociala, etiska och juridiska utmaningar, säger Fabian Lorig som är arrangör av konferensen och forskare vid Malmö universitet.

HHAI2024 (Hybrid Human-Artificial Intelligence) arrangeras av Malmö universitet i samarbete med Umeå universitet och temat är “Hybrid Human AI-systems for the social good”. På deltagarlistan finns forskare från Europa, USA, Sydamerika, Asien och Afrika. Det är tredje gången gillt för konferensen som tidigare hållits i Amsterdam och München.

– Vi är verkligen stolta över denna möjlighet som är ett bevis på att andra anser att AI-kompetensen på Malmö universitet håller högsta nivå. Det som är spännande med denna träff är att det är ett så högaktuellt ämne där vi tar upp det senaste inom denna typ av AI-forskning, säger Jason Tucker, även han arrangör och forskare vid Malmö universitet.

Enligt Fabian Lorig och Jason Tucker blir det späckade dagar med gästföreläsare från akademin och industrin, presentationer av forskningsprojekt och resultat, samt “Discovery Workshops”, ett interaktivt upplägg där man tillsammans diskuterar olika framtida utmaningar.

Jason Tucker, Malmö universitet

– Det kan handla om hur sjukvårdspersonal ska kunna få AI-baserat stöd för att diagnosticera och behandla sjukdomar, chattbot-system där AI svarar på frågor och löser ärenden men kopplar in en människa när det behövs, eller självkörande fordon som kan lämna tillbaka kontrollen till föraren i vissa situationer, säger Fabian Lorig vid fakulteten för Teknik och samhälle Malmö universitet.

Två tips på spännande föreläsare är Virgina Dignum professor i Responsible Artificial Intelligence vid Umeå universitetoch Anastasia Varava som leder en teknisk innovationsstudio på SEB.

För press och andra nyfikna är datumen 12-14 juni de mest intressanta då de flesta föreläsningar och öppna workshops äger rum.

Mer om konferensen

Webbsida för konferensen HHAI 2024 (på engelska)

Konferensen finansieras med stöd av Humane AI Net (ett europeiskt nätverk av forskningscenter), Hybrid Intelligence Centre (Amsterdam) och The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanity and Society (WASP-HS).