Att vinna matcher utan att förlora spelare
Att vara ideell fotbollstränare för barn och unga är utmanande. Det handlar om att försöka vinna matcher och ändå låta alla få vara med och spela. En ny avhandling om ledare i en liten svensk fotbollsförening undersöker den här balansgången djupare.
Den svenska idrottsrörelsen har länge haft ambitioner om att vara till för alla och bidra till folkhälsa och demokratiska värden. Samtidigt har tävlingsidrotten en inbakad prestationslogik. Media har vid flera tillfällen skildrat hur denna prestationslogik gått överstyr och lett till toppning och tidig utslagning inom barnidrotten.
I sin avhandling utforskar Camilla Strömberg, doktorand i idrottsvetenskap vid Malmö universitet, spänningsförhållandet mellan ”idrott för alla” och tävlingsidrottens prestationslogik.
Tränarna gör en subjektiv bedömning
För att förstå hur ledarna agerar och fattar beslut i det här spänningsförhållandet genomför Camilla Strömberg observationer under fotbollsträningar och fotbollsmatcher. Observationerna följer hon sedan upp med intervjuer. Studien kompletteras också med en analys av föreningsdokument från den aktuella föreningens grundande 1932 till och med 2020.
Studien visar att ledarna agerar och fattar beslut utifrån en subjektiv bedömning av vad som är bäst för den enskilde individen och laget.
– Tävlingsidrottens prestationslogik avgör här vad som är praktiskt görbart för tränarna, säger Camilla Strömberg.
"Behöver vara rädda om varje deltagare"
Samtidigt visar studien att även de historiskt förankrade, de så kallade spårbundna, föreningsvärdena med koppling till ”idrott för alla” inverkar på hur ledarna agerar och fattar beslut idag.
– I denna mindre förening med en avgörande betydelse för bygden behöver ledarna vara rädda om varje deltagare för att det ska kunna spelas fotboll även i de äldre åldrarna. En slutsats är också att ledarna har lättare för att balansera de båda logikerna när de unga fotbollsspelarna kämpar hårt och kommer på de flesta träningarna.
Studien visar att ledarna ofta bygger sin praktik på egna erfarenheter som fotbollsspelare, vilket gör att nya arbetssätt – som att integrera lek eller öka barns inflytande – kan upplevas som osäkra.
– Denna spårbundenhet till tidigare vägval förstärks av ledarnas begränsade tid i föreningen, som ofta är kopplat till det egna barnets deltagande, avslutar Camilla Strömberg.
Om avhandlingen
Camilla Strömberg disputerade den 9 december 2025. Läs hela hennes avhandling: