Professor Gediminas Gaigalas vid Vilnius universitet, världsledande forskare inom fältet teoretisk atomfysik, har utsetts till hedersdoktor vid Fakulteten för teknik och samhälle vid Malmö universitet. I motiveringen nämns att ”Professor Gaigalas uppvisar en vetenskaplig seriositet och entusiasm som är en källa till inspiration för doktorander och kollegor.”

– Det som utmärker Gediminas Gaigalas som forskare är hans djupa kunskaper inom sitt fält och hur otroligt dedikerad han är, säger Per Jönsson som är professor i tillämpad matematik och docent i fysik vid Malmö universitet.

Gediminas Gaigalas har sedan drygt 30 år tillbaka haft ett nära samarbete med flera av forskarna i atomär astrofysik vid Fakulteten för teknik och samhälle. Tillsammans har de tagit fram beräkningsprogram för atomer och joner som används av ett stort antal forskargrupper inom laserfysik, astrofysik och kärnfysik.

– Forskningen inom atomär astrofysik hos oss bygger på att kombinera experimentella och beräknade data för atomer och joner för att analysera spektra från stjärnor och få kunskap om hur till exempel supertunga ämnen skapas vid kollisioner mellan neutronstjärnor. Professor Gaigalas och hans forskargrupp har etablerat sig som ledande experter inom detta fält och vi ser fram emot långtgående samarbeten, säger Per Jönsson vid Fakulteten för teknik och samhälle.

Så långt det beror på mig kommer jag att göra mitt bästa för att dessa gemensamma idéer ska förverkligas, oavsett hur mycket tid och ansträngning som krävs.

Professor Gediminas Gaigalas

När Malmö universitet når Gediminas Gaigalas efter beskedet svarar han så här:

Hej Gediminas! Hur känns det att bli hedersdoktor på Malmö universitet?

– När jag först nåddes av nyheten blev jag väldigt överraskad måste jag säga. Men nu när det sjunkit in är jag bara glad och stolt.

Vad har du för kunskap om och relation till Malmö universitet?

– Jag vet att Malmö universitet är ett ungt, dynamiskt och snabbväxande svenskt universitet. Mitt första besök på universitet ägde rum redan 2007. Sedan dess har jag besökt universitetet många gånger inom ramen för Erasmus utbytesprogram och olika projekt, och varje gång har jag sett universitetet utvecklas till ett alltmer tvärvetenskapligt universitet.

Hur hoppas du kunna samarbeta med Fakulteten för teknik och samhälle framöver?

– Jag träffade er professor Per Jönsson vid en konferens i Polen redan 1991. Vi var båda unga forskare vid den tiden och intresserade oss för varandras forskning. Vårt vetenskapliga samarbete startade spontant och har utvecklats så att ju längre vi kommer desto intensivare blir det. Och just nu finns det fler idéer än vi hinner genomföra. Men så långt det beror på mig kommer jag att göra mitt bästa för att dessa gemensamma idéer ska förverkligas, oavsett hur mycket tid och ansträngning som krävs, oavsett hur fort tiden går. Jag hoppas att detta nära samarbete kommer att leda till fler gemensamma vetenskapliga publikationer och utbyte av idéer med studenter och unga forskare vid Malmö universitet inom ramen för Erasmus utbytesprogram, post-doc-program och andra spännande projekt, säger Gediminas Gaigalas.

Om Gediminas Gaigalas

Professor Gediminas Gaigalas är en världsledande forskare inom fältet teoretisk atomfysik.  Han disputerade i Vilnius 1989 på en avhandling om störningsteori med tillämpningar på atomer och joner med öppna skal, ett arbete som 1991 belönades med den litauiska vetenskapsakademins pris för det bästa arbetet inom matematik, fysik och kemi av yngre forskare.

Priser och utmärkelser

2004 fick Gediminas Gaigalas ett tackbrev från det litauiska parlamentet för det genuina arbetet med att utbilda och träna yngre studenter inom forskning, 2005 fick han tackbrev från presidenten för sin forskning, 2007 blev han utnämnd till gästprofessor vid universitet i Lanzhou, Kina, 2014 erhöll han en forskningsutmärkelse från den litauiska vetenskapsakademin och 2018 fick han en forskningsutmärkelse från rektorn för Vilnius universitet.