Undervisning i förskolan sker ofta spontant. Det visar Kristine Hultberg Ingridz avhandling. Genom att studera vardagen i fyra förskolor lyfter hon fram hur barns deltagande och pedagogers lyhördhet kan skapa förutsättningar för en mer socialt rättvis undervisning.

Avhandlingsarbetet har genomförts som en del av en nationell forskarskola med fokus på lekresponsiv undervisning, där doktorander från olika lärosäten utforskar hur undervisning kan ta sin utgångspunkt i leken.

För Kristine Hultberg Ingridz blev det naturligt att använda detta perspektiv för att undersöka vad undervisning kan bli – och hur den kan förstås på nya sätt.

– Det handlar inte bara om att följa en plan, utan om att vara närvarande i det som händer, säger Kristine Hultberg Ingridz.

Verbal och kroppslig kommunikation

Ett centralt tema i avhandlingen är att undervisning inte bara sker genom ord. Kroppsliga uttryck spelar stor roll, och pedagogens förmåga att vara lyhörd i samspelet blir avgörande.

I ett exempel från studien förekommer ett grönt monster i barnens lek. Pedagogen tolkar objektet på ett annat sätt än barnet vilket leder till att samspelet bryts.

– Det gröna monstret visar hur svårt det kan vara att nå en gemensam förståelse, säger hon.

Avhandlingen visar att undervisning ofta uppstår i stunden, i det som författaren kallar samhandling, ett ömsesidigt och situationsbundet samspel mellan barn och pedagoger. Hon menar att det är i dessa möten som undervisningens möjligheter blir synliga.

Didaktiskt flerspråkande

I den teoretiska delen av avhandlingen föreslår hon att undervisning bör förstås som möten där något nytt kan uppstå, snarare än som något som styrs av färdiga mål. Hon introducerar begreppet didaktiskt flerspråkande, ett sätt att se undervisning som något som uttrycks genom kropp, ord, material och relationer.

Vi behöver bli mer öppna för att barn och pedagoger bildar en grund tillsammans. Det handlar om att erkänna barns aktörskap och att se det kroppsliga som lika viktigt som det verbala.

Kristine Hultberg Ingridz.

Kristine Hultberg Ingridz hoppas att avhandlingens resultat ska bidra till en bredare diskussion om hur undervisning i förskolan kan bli mer socialt rättvis – genom att ta vara på det som sker i vardagen, i leken och i relationen.

– Vi behöver bli mer öppna för att barn och pedagoger bildar en grund tillsammans. Det handlar om att erkänna barns aktörskap och att se det kroppsliga som lika viktigt som det verbala.

Läs om forskarskolan för lekresponsiv undervisning