Den 2 mars fick Malmö universitet besök av 20 gymnasieelever som deltar i ”Forsknings-SM för unga” som arrangeras av Unga Forskare. På våningen 5 i Niagara ställde de ut sina projekt för juryn som huvudsakligen bestod av representanter från Institutionen för datavetenskap och medieteknik. Vid dagens slut korades tre vinnare.

En av tävlingsdeltagarna är Molly Melin som går sista året på det naturvetenskapliga programmet på Malmö Idrottsgymnasium.

– För mig började det med att jag deltog i en tävling som SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) arrangerade som handlade om hur man ska stoppa biodöden. Där insåg jag att bekämpningsmedel är ett av de stora problemen.

Molly Melins forskningsprojekt heter ”Semiokemikalier som växtskyddsmedel”.

– Semiokemikalier är doftämnen som organismer producerar och sänder ut för att påverka sin omgivning. Feromoner är ett exempel på en sådan kemisk substans som djur utsöndrar för att kommunicera med andra individer, förklarar hon på proffsigt forskarmanér.

I sitt forskningsprojekt har Molly Melin lyft fram tre metoder där feromoner kan ersätta skadliga bekämpningsmedel på ett miljömässigt sätt.

Molly.jpg

En av de unga forskarna är Molly Melin som går sista året på det naturvetenskapliga programmet på Malmö Idrottsgymnasium.

Bra miljö för vetenskaplig diskussion

Unga Forskare är en ideell förening som jobbar för att nyfikenheten på naturvetenskap, teknik och matematik ska ha en självklar plats i ungas liv. Sedan tio år tillbaka står Malmö universitet värd för en av de delfinaler i ”Forsknings-SM för unga” som arrangeras ute i landet.

Henrik Hartman, biträdande prefekt med särskilt ansvar för forskning på Institutionen för datavetenskap och medieteknik, är den som håller i trådarna för värdskapet på Malmö universitet.

– Det betyder mycket för dem att de får möjlighet att komma hit och visa upp sina projekt för våra aktiva forskare. Där de kan föra en vetenskaplig diskussion och pröva sina argument.

Många ser kanske bara rapporten och förstår inte hur mycket arbete som ligger bakom resultaten.

Mathilda Ekström, ung forskare från Ystad Gymnasium

Tre andra unga forskare som kvalificerat sig till denna semifinal kommer från Ystad Gymnasium och heter Mathilda Ekström, Agnes Jonazon och Ossian Adelhammar Lundholm. Deras forskning kretsar kring lemurens kognitiva förmåga.

– Vi har gjort försök med ett så kallat hundpussel på lemurerna i Ystad djurpark som visar att de har låg problemlösningsförmåga men däremot viss inlärningsförmåga, berättar Ossian Adelhammar Lundholm.

Lemurgänget.jpg

Mathilda Ekström, Agnes Jonazon och Ossian Adelhammar Lundholm går på Ystad Gymnasium. Deras forskning kretsar kring lemurens kognitiva förmåga.

Vad har ni lärt er om forskning genom att deltaga i tävlingen?

– Att det krävs mycket tid och tålamod som forskare. Och att det inte blir som man tänkt sig från början. Man måste vara beredd att tänka om på vägen, säger Agnes Jonazon.

– Många ser kanske bara rapporten, men förstår inte hur mycket arbete som ligger bakom eller hur man gått till väga för att komma fram till resultaten, säger Mathilda Ekström.

Senare under dagen meddelades att tre av de unga forskarna – Venetia Sympilidou från Helsingborg, Frida Förborgen från Stockholm och Yasma Esteitieh från Malmö – gått vidare till riksfinalen som äger rum den 28-30 mars i Södertälje Science Park.

Text: Magnus Erlandsson