Att det blev energipriser och lag och ordning som kom i fokus i valrörelsen har gynnat högerblocket och särskilt Sverigedemokraterna. Väljarna har velat få lösningar på konkreta problem som ligger närmare än stora frågor som uttorkade floder och skogsbränder. Det menar statsvetaren Anders Hellström.

Anders Hellström är universitetslektor och forskare vid Malmö universitet och har den senaste tiden blivit intervjuad av stora tidningar i Storbritannien, Frankrike och Spanien. Internationell media har undrat över kriminaliteten, och hur ett parti som tidigare ingen ville samarbeta med nu blivit ett regeringsalternativ i den tidigare ”moraliska supermakten” Sverige.

Fokus har gynnat SD

Anders Hellströms analys är att fokus i valrörelsen spelat Sverigedemokraterna i händerna. Moderaterna hade kunnat prata mer om ekonomi, men nu blev det mycket lag och ordning, och då ser enligt Anders Hellström många väljare Sverigedemokraterna som ”originalet”. När Moderaterna dessutom säger att Sverigedemokraterna haft rätt i sin kritik av den förda migrationspolitiken så sänks tröskeln för att rösta på dem, förklarar han.

– När Ulf ryter, vinner Jimmie röster. Kriminaliteten och krav på skärpta straff har kopplats till bristande integration. Samtidigt säger forskning från bland annat Migrant Integration Policy Index att Sverige lyckats bra. Det finns invandringsgrupper som har lyckats väl med att komma in på den svenska arbetsmarknaden, till exempel de som flydde från inbördeskriget i före detta Jugoslavien, säger Anders Hellström.

Sverigedemokraterna var tidigare relativt ensamma om att kritisera den förda invandringspolitiken. Men det som ansågs vara extrem igår har blivit mainstream i dag, enligt Anders Hellström.

En kris hamnar i centrum

I en omvärld full av olika kriser ryms inte alla i den politiska debatten. Någon blir central. Att det blev energikrisen och priset på drivmedel både förvånar och förvånar inte Anders Hellström. Förstås är ökande kostnader ett stort problem för många. En kraftigt höjd elräkning berör människor direkt.

– Samtidigt är det förvånande att det enorma engagemanget över hela världen kring klimatkrisen inte fångats upp av partierna. Vi har Greta Thunberg och massor av andra unga miljöaktivister i Fridays for Future och Skolstrejk för klimatet. Vi har Parisavtalet och larmrapporter från FN. Men i valet kom klimatdebatten att handla om kärnkraft eller vindkraft, säger Anders Hellström.

Stad och land

Han noterar också att Sverigedemokraterna gått framåt i många skånska kommuner men bakåt i Malmö samt att partiet har betydligt fler manliga än kvinnliga väljare.

– Om det skjuts och smäller i storstaden spär det på en oro för detta, inte minst bland män på landet. Valet av kris, Sverigedemokraternas ökade trovärdighet samt polariseringen mellan könen och mellan stad och land har uppenbarligen gynnat partiet, säger Anders Hellström.

Text: Magnus Jando

Mer om Anders Hellströms forskning