Barbro Westerholm, född 1933, blev hedersdoktor vid Odontologiska fakulteten 2016. Motiveringen framhöll hennes stora engagemang – också i politisk motvind – för utvecklingen av odontologisk utbildning och forskning.

– Barbro Westerholm var en genuint besjälad förespråkare för jämlik tandvård och deltog aktivt för att uppmärksamma kopplingen oral hälsa, allmän hälsa och livskvalitet. Ett tydligt exempel på hennes engagemang för odontologisk utveckling var, när hon emot sin egen partilinje i riksdagen, röstade för att tandhygienistutbildningen skulle bli 3-årig, säger Björn Klinge, professor emeritus och dekan 2016 när Barbro Westerholm blev hedersdoktor vid fakulteten.

När Barbro Westerholm intervjuades i samband med utnämningen sade hon:
– En tandläkare ska inte behöva slipa tandsten, utan ägna sig åt ny teknik och mer krävande behandlingsmetoder. Men då måste det finnas tandhygienister att delegera uppgiften till. Det gäller hela vården, sjuksköterskor ska avlasta läkarna.

Barbro Westerholm tog läkarexamen vid Karolinska institutet 1959 och disputerade 1964. År 1979 blev hon Socialstyrelsens första kvinnliga generaldirektör och var den som drev igenom att homosexualitet inte längre skulle betraktas som psykisk sjukdom. Barbro Westerholm har även varit riksdagsledamot för Folkpartiet/Liberalerna i 27 år och ordförande för Sveriges pensionärsförbund med ett stort engagemang för att bekämpa åldersdiskriminering.

I intervjun 2016 talade hon om de "årsrikas", som hon kallade äldre personer, rätt till en bra munhälsa, och om hur mycket tänderna betyder för livskvaliteten. För Barbro Westerholm var det en mänsklig rättighet att kunna le utan att skämmas.