Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Näktergalen - historia
Närmare 4000 barn och mentorer deltog i Näktergalen åren 1997–2025. De har utvecklats tillsammans, tagit del av varandras berättelser och lärt känna varandra och omvärlden.
Mentorsprogrammet
Inom Näktergalens mentorsprogram fick studenter vid universitetet möjlighet att bli mentor för ett barn på någon av samarbetsskolorna i Malmö. Mentorsparen sågs en gång i veckan under sju månaders tid för att hitta på roliga saker tillsammans. Mentorn fick både utbildning och handledning under hela perioden. Totalt deltag runt 4000 personer i verksamheten och flera barn som haft mentor har återkommit när de blivit studenter för att själva bli mentorer för nya barn.
Verksamheten har haft flera mål:
- Breddad rekrytering – att barn från studieovan bakgrund får en koppling till någon som går på universitetet.
- Att låta människor från olika delar av samhället träffas och dessutom öka sina kunskaper om Malmö.
- Barns och studenters utveckling och lärande.
Historien om Näktergalen

Näktergalen mentorsverksamhet startade 1997 som ett treårigt projekt vid Lärarhögskolan, som då hörde till Lunds universitet. Det övergick till Malmö högskola vid bildandet 1998. Det fortsatte som projekt, öppet för alla studenter vid högskolan fram till 2005 då det blev en fast verksamhet. Fram till 2024 drevs verksamheten i samarbete med Malmö stad. Sedan 2025 finns Näktergalen inte längre kvar vid Malmö universitet.
Näktergalen belönades med flera priser, bland annat Malmö stads integrationspris år 2002 och 2016 samt Malmö högskolas samverkanspris 2016. Grundaren Carina Sild-Lönroth har utsetts till hedersdoktor vid Karlstads universitet och universitetet i Girona för sitt arbete med Näktergalen.
Näktergalen lever kvar som nätverk
Näktergalen finns nu på över 20 olika universitet i Europa och Afrika. De olika verksamheterna hålls samman av International Nightingale Network och träffas årligen för att utbyta erfarenheter och kunskap.
Filmer och poddar
Möt två näktergalar
Möt två näktergalar
Träffa mentorn Johanna och hennes mentorsbarn Jasmine som berättar vad det innebär att vara mentor och varför de vill vara med i Näktergalen.
https://youtube.com/embed/BaFf2bmh_gA?enablejsapi=1&rel=0&showinfo=1&controls=1
Möt mentorn Rebecka
Möt mentorn Rebecka
"Det är väldigt skönt att det inte finns någon färdig mall." Ta del av Rebeckas erfarenheter från tiden som mentor i Näktergalen.
Podd: Att vara mentor åt ett barn

Podd: Att vara mentor åt ett barn
Podden Moment Student får besök av en före detta mentor i Näktergalen. Lyssna på avsnittet där hon berättar och svarar på frågor om uppdraget.