Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Ann-Christine
Vallberg Roth
Professor
ann-christine.vallberg-roth@mau.se
040-665 83 27
orcid.org/0000-0002-4521-1528
Presentation
Vallberg Roth bedriver forskning om didaktik, undervisning, läroplaner, bedömning och dokumentation med fokus på förskola, förskoleklass och grundskolans tidiga år. År 2016-2021 har jag varit vetenskaplig ledare för två forsknings- och utvecklingsprogram om undervisning i förskola i samverkan mellan 18 kommuner, Ifous och Malmö universitet. Vidare är jag vetenskaplig ledare för ULF-nätverket "Didaktisk modellering i förskolan" som genomförs i samverkan mellan tre skolhuvudmän och Malmö universitet åren 2021-2023. Begreppet ”flerstämmig didaktisk modellering” kan fläta samman min forskningsinriktning med pågående samverkansforskning. Exempel på artikel i Scandinavian journal of Educational Research har titeln "What may characterise teaching in preschool? The written descriptions of Swedish preschool teachers and managers in 2016".
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Undervisning i förskola: enligt skriftliga beskrivningar i samverkansforskning åren 2016 och 2023
Ann-Christine Vallberg Roth, Helena Hansen, Max Persson
-
2024 | Artikel i tidskrift
STREAM didaktik in preschool with literacy(s) in focus – between opening to the unknown and searching for the known
Helena Hansen, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2023 | Artikel i tidskrift
Med värden i fokus: om den didaktiska vad-frågan i pragmatiskt informerad undervisning i förskolan
Camilla Löf, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2023 | Artikel i tidskrift
Multivocal Didaktik Modelling in Early Childhood Education: For a Sustainable Future in a World of Change
Ann-Christine Vallberg Roth, Palla Linda
-
2022 | Artikel i tidskrift
Abduktiv analys i samverkansforskning: fokus på didaktiska modeller i förskola
Ann-Christine Vallberg Roth
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.