Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Elisabet M.
Nilsson
Docent/Universitetslektor
elisabet.nilsson@mau.se
040-665 80 37
orcid.org/0000-0002-6830-1542
Presentation
Elisabet M. Nilsson, Ph.D. Educational Sciences, Associate professor in Interaction Design at the School of Arts and Communication (K3), Malmö University in Sweden. Through participatory action research, she explores conditions for human and more-than-human inclusion and participation in design, and how such approaches could be played out in real-world settings. She is currently involved in a research project exploring more-than-human-centred design practices and how these could be taught and integrated into future design education curricula. Another ongoing research project addresses the field of inclusive design and explores how disability-inclusive hybrid work environments can be designed and facilitated. Besides research activities, she teaches at the Interaction Design Master’s and Bachelor’s Programmes at K3.
Publikationer
-
2025 | Konferensbidrag
Navigating a New Direction in HCI Education: Challenges of Teaching More-Than-Human Perspectives
Elisabet M. Nilsson, Wolmet Barendregt, Rikke Hagensby Jensen, Anne-Marie Hansen, Daisy Yoo, Eva Eriksson
-
2025 | Konferensbidrag
AI-assisted Learning in HCI Education: Opportunities and Dilemmas from a Student Perspective
Clint Heyer, Elisabet M. Nilsson, Jens Pedersen
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Methods for doing participatory media research with youth
Dagny Stuedahl, Elisabet M. Nilsson, Susanne Sackl-Sharif, Florence Namasinga Selnes, Henry Mainsah, Harald Hornmoen
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Media-based Say, Do, Make activities for youth participation in research
Elisabet M. Nilsson, Dagny Stuedahl, Harald Hornmoen, Nordås Frode
-
2025 | Artikel i tidskrift
Provocations and More-Than-Human Perspectives in Human–Computer Interaction
Rikke Hagensby Jensen, Elisabet M. Nilsson, Anne-Marie Hansen, Daisy Yoo, Eva Eriksson