Presentation

Jag är doktorand i naturvetenskapernas och matematikens didaktik (NMDI) samt universitetsadjunkt vid NMS. Jag är även en del i forskningsprogrammet Diciplinary Literacy and Inclusive Teaching (LIT).

I min forskning intresserar jag mig för hur elever i de första skolåren erbjuds möjligheter både att lära sig matematik men också hur man gör när man lär sig matematik, en slags meta-kunskap som uttrycks genom förväntningar, normer och socialisationsprocesser.

Mitt avhandlingsprojekt Doing School, Doing Mathematics studerar förekomsten av diskursiva element i den tidiga matematikundervisningen. Jag använder mig av ett ett commognitions-teoretiskt perspektiv om kunskap som deltagande, vilket betyder att jag utgår ifrån att kunskap i matematik handlar om i vilken grad man deltar i matematikundervisningens diskurs.

En stor del av forskningen kretsar kring hur dikotomin tanke - handling kan utmanas genom att föreställa sig lärande som både intern (samtal med sig själv) och extern (samtal med andra) kommunikation.

I min forskning undersöker jag: * språk: ordförrådet och dess användande i kontext * narrativ: hur berättelser skapas kring matematiska objekt, t.ex. definitioner, beskrivningar och relationer * visuella mediatorer: grafiska representationer som används för att koordinera kommunikation * rutiner: procedurer och ritualer som utförs i klassrummet samt vilka regler som finns för deltagandet

I den nuvarande studien undersöker jag vilka rutiner och regler som läromedel för lågstadiet (åk 1-3) erbjuder, både för vilken matematik som ska läras och hur den ska kommuniceras.