Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är doktorand i naturvetenskapernas och matematikens didaktik (NMDI) samt universitetsadjunkt vid NMS. Jag är även en del i forskningsprogrammet Diciplinary Literacy and Inclusive Teaching (LIT).
I min forskning intresserar jag mig för hur elever i de första skolåren erbjuds möjligheter både att lära sig matematik men också hur man gör när man lär sig matematik, en slags meta-kunskap som uttrycks genom förväntningar, normer och socialisationsprocesser.
Mitt avhandlingsprojekt Doing School, Doing Mathematics studerar förekomsten av diskursiva element i den tidiga matematikundervisningen. Jag använder mig av ett ett commognitions-teoretiskt perspektiv om kunskap som deltagande, vilket betyder att jag utgår ifrån att kunskap i matematik handlar om i vilken grad man deltar i matematikundervisningens diskurs.
En stor del av forskningen kretsar kring hur dikotomin tanke - handling kan utmanas genom att föreställa sig lärande som både intern (samtal med sig själv) och extern (samtal med andra) kommunikation.
I min forskning undersöker jag: * språk: ordförrådet och dess användande i kontext * narrativ: hur berättelser skapas kring matematiska objekt, t.ex. definitioner, beskrivningar och relationer * visuella mediatorer: grafiska representationer som används för att koordinera kommunikation * rutiner: procedurer och ritualer som utförs i klassrummet samt vilka regler som finns för deltagandet
I den nuvarande studien undersöker jag vilka rutiner och regler som läromedel för lågstadiet (åk 1-3) erbjuder, både för vilken matematik som ska läras och hur den ska kommuniceras.