Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Jenny
Jakobsson
Docent/Universitetslektor
jenny.jakobsson@mau.se
040-665 74 28
orcid.org/0000-0002-1735-9437
Presentation
Jenny Jakobsson är specialistsjuksköterska i kirurgisk omvårdnad och docent på institutionen för vårdvetenskap. Jenny ser ett värde i att bedriva forskning som är patientnära och praktiskt applicerbar. Hennes forskning fokuserar främst på omvårdnad av den kirurgiska patienten och speciellt på återhämtningen efter operation. Jenny leder två forskargrupper: Cancer and Illness Rehabilitation (CaRe) samt Measures for Change. Forskargruppen CaRe fokuserar på återhämtning efter sjukdom, såväl cancersjukdom som andra sjukdomstillstånd vilka kräver behandlande insatser från hälso- och sjukvården och där sjukdomen eller behandlingen medför negativa konsekvenser för den sjuka individen och/eller dess familj. Forskargruppen Measures for Change fokuserar på översättning och testning av instrument samt utveckling av nya instrument. Instrument som testas eller utvecklas av gruppen ska kunna mäta en förändring och därmed vara användbara i klinisk eller pedagogisk verksamhet.
Jennys forskning har även ett pedagogiskt fokus och hon är involverad i forskningsplattformen Research Informed Development of Higher Education, RIDHE. Inom ramen för RIDHE bedrivs bland annat projektet Setting Priorities for Research on Interprofessional Learning in Health Care Education som syftar till att med hjälp av studenter, lärare och kliniker identifiera de mest centrala forskningsfrågorna kring interprofessionellt lärande. Metoden är inspirerad av strukturen beskriven av James Lind Alliance. Tillsammans med kollegor vid the University of Central Missouri pågår också ett arbete med att översätta och psykometriskt testa instrumentet Cap-ExpresS som syftar till självskattning av handledares uppfattningar om hur förberedda de är på att handleda i verksamhetsförlagd utbildning. Forskarteamet i Malmö består förutom Jenny av professor Elisabeth Carlson, docent Mariette Bengtsson och biträdande lektorn Elin Taube.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Patients’ experiences of involvement at a clinical training ward: a qualitative interview study
Sofia Hemle Jerntorp, Elisabeth Carlson, Malin Axelsson, Anna Carin Aho, Jenny Jakobsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Family members' conceptions of their supportive care needs across the colorectal cancer trajectory - A phenomenographic study
Maria Samuelsson, Jenny Jakobsson, Mariette Bengtsson, Marie-Louise Lydrup, Anne Wennick
-
2024 | Artikel i tidskrift
Experiences of volt hockey from family members’ perspectives: an interview study
Anna Carin Aho, Elisabeth Renmarker, Malin Axelsson, Jenny Jakobsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Exploring differences in and factors influencing self-efficacy for competence in interprofessional collaborative practice among health professions students
Elizabeth Peterson, Mary Therese Keehn, Memoona Hasnain, Valerie Gruss, Malin Axelsson, Elisabeth Carlson, Jenny Jakobsson, Anders Kottorp
-
2023 | Artikel i tidskrift
Translation, cultural adaptation, and psychometric testing of the supportive care needs survey for partners and caregivers for swedish family members of persons diagnosed with colorectal cancer
Maria Samuelsson, Anne Wennick, Mariette Bengtsson, Marie-Louise Lydrup, Jenny Jakobsson