Kurs, avancerad nivå
18 hp
Malmö | dagtid | 100%
28 augusti 2028 - 14 januari 2029
Kurskod: AS701C

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla fördjupade kunskaper om skönlitteraturens olika betydelser i undervisning. Studenten ska dessutom utveckla sina kunskaper om den retoriska processen och sina praktiska förmågor att använda retoriska verktyg. Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om läroplansteori.

Kursen bygger vidare på föregående kurs ”Litteraturdidaktik I” och behandlar det litteraturdidaktiska och receptionsteoretiska forskningsfältet och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med skönlitteratur som grund. I kursen fördjupas kunskaper om litteraturvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenten använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad.
I centrum står didaktiska val i undervisning av och med skönlitteratur. Med utgångspunkt i kurslitteratur och i egna erfarenheter av skola och undervisning diskuterar och planerar studenten hur olika litterära texter kan användas i arbete med existentiella och interkulturella frågor såsom de formuleras av ungdomar med olika sociokulturell bakgrund. Därutöver undersöks och diskuteras hur den skönlitterära läsningen kan kombineras med samtal, skrivande och andra multimodala och digitala kommunikationsformer. Kursen behandlar hur elevers läsning och arbete med skönlitteratur kan bedömas. Frågor som rör studiet av litterära texter i kulturellt heterogena klassrum sätts också in i ett läroplansteoretiskt perspektiv.
I kursen används och behandlas centrala retoriska begrepp och dess tillämpning. Vidare används skönlitteratur som utgångspunkt för klassisk argumentation. Utifrån den retoriska arbetsprocessen planerar och genomför studenten ett tal och ger formativ återkoppling till sina studiekamrater.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS244C Svenska som andraspråk och lärande: Introduktion till litteraturdidaktik (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt