- Pink, S. (2022). Emerging technologies: life at the edge of the future. Abingdon: Routledge.
- Kurslitteraturen kompletteras med aktuella vetenskapliga artiklar relevanta för kursomgången.
Referenslitteratur:
- Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H., Towns, A.E. & Wängnerud, L. (2017). Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. (Senaste upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Denna kurs syftar till att studenten vidareutvecklar sin kompetens för identifiering av aktuella samt framväxande digitala teknologier i relation till möjliga arbetssätt och utmaningar som kan uppstå inom digital praktiker. Centrala frågeställningar är vad som händer om tekniker anammas eller avfärdas. Aspekter som multidimensionell hållbarhet, framtidsskapande samt sociotekniskt perspektiv behandlas.
Innehåll:
- intressentanalys samt analys av befintliga och framtida användarscenarion.
- kritisk utvärdering av framväxande teknologier.
- analys och kritisk reflektion av framtida teknikanvändning inom en verksamhet.
- modeller för utvärdering av teknikanvändning med hänsyn till multidimensionell hållbarhet.
Behörighetskrav
Avklarade kurser:
- DA173A Informatik: Konstruktion och utveckling av digitala system för digitala praktiker 15 HP
- DA174A: Informatik: Planering av etablering och införande av digitala resurser 15 HP
- DA179A: Informatik: Införande av digitala resurser och etablering av digitala praktiker i verksamheter 15 HP
- EK175E: Företagsekonomi: Digitalt entreprenörskap 7,5 HP
- EK185A: Ledarskap och organisation: Digitalisering och organisatoriska förändringsprocesser 7,5 HP
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).