Dahl, Marianne; Eek-Karlsson, Liselotte & Perselli, Ann-Katrin (red.) (2019). Att skapa en professionell identitet. Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm: Liber (210 s)
Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur (506 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera och genomföra utvecklingsinsatser som syftar till varaktig och hållbar förändring, utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt identifierade problem och behov i förskolan.
I kursen planeras, genomförs och analyseras ett pedagogiskt utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. För såväl inventering av behov som för genomförande av aktionsprojektet involverar studenten förskolans aktörer som deltagare. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete för opponering. Hela processen genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV222A Forskning för utveckling i förskola (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).