I delkursen ges en medicinsk orientering om fysiska, psykiska, kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar som uppkommit genom långvarig sjukdom eller skador som är medfödda eller förvärvade. Innehållet fokuserar på omfattande och varaktiga nedsättningar som innebär att personen är i behov av omsorg/vård, stöd och service från samhället. Medicinska, personliga och sociala konsekvenser för viktiga livsområden som följd av funktionsnedsättning diskuteras och flerfunktionsnedsättningar och samsjuklighet lyftes fram. Dessutom innehåller kursen moment i vetenskapligt skrivande som kopplas till inlämningsuppgifterna.
Funktionshinder i samhället
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen består av 4 delkurser.
I delkursen ges en orientering om funktionsnedsättning i ett historiskt perspektiv. Välfärdssamhällets, funktionshinderpolitikens och intresseorganisationernas utveckling och dithörande begrepp belyses. Därutöver diskuteras aktuell lagstiftning och socialrättsliga frågor som rör individens möjligheter och rättigheter i samhället.
Fokus i delkursen är samhällets verksamheter avsedda att möta individer med funktionsnedsättning och deras behov av behandling, rehabilitering och habilitering och mötet mellan dessa. Etiska frågor och förutsättningar för brukarinflytande granskas.
Delkursen ger en presentation av svensk funktionshinderforskning. Utgångspunkten är ämnets mång- och tvärvetenskapliga karaktär. Därutöver diskuteras forskningsetiska aspekter och dilemman.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg 40%, Högskolepoäng 20%, Högskoleprov 40%
Kurslitteratur
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 105 s.
Danermark B, (2005) Att (åter)erövra samtalet: en bok om hörselskada och kommunikation. Örebro: Läromedia. 60 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Grundén I, (2005) Att återerövra kroppen: en studie av livet efter en ryggmärgsskada. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. 75 s.
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Diss. (sammanfattning) Uppsala : Uppsala universitet, Uppsala. 10 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten vid hälsa och samhälle. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 100 s.
Kroksmark U, (Red.) (2013) Se på mitt sätt: om barn och unga med synnedsättning. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Lindqvist R, (2020). Socialvetenskapliga perspektiv på funktionshinder: medborgarskap, delaktighet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. 130 s.
Lorentz D, (2018) Stress och psykisk ohälsa hos unga med autism och aspergers syndrom. Stockholm: Gothia Förlag AB. 160 s
Lundin L, Mellgren Z, (Red.) (2012) Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 55 s.
Söderman L, Nordlund M, (Red.) (2019) Omsorgsboken: möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. 6:e uppl. Stockholm: Liber. 100 s.
Vargus-Adams J N, Majnemer A, (2014). International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) as a Framework for Change: Revolutionizing Rehabilitation. Journal of Child Neurology, 29(8), 1030–1035.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med, UR-filmer, web-sidor samt aktuella rapporter, ca 100s.
Arvidsson E, (2019) Socialförsäkringsrätt: vid funktionsnedsättning och sjukdom. 3. uppl. Malmö: Gleerups Utbildning. 140 s.
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 50 s.
Brusén P, (2014) Livet en gång till: en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik. 2. uppl. Malmö: Égalité. 240 s.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 100 s.
Larsson M, Larsson L G, (2020) LSS 2020. Helsingborg: Komlitt. 216 s.
Lindqvist R, (2017) Funktionshindrade i välfärdssamhället [aktualiserade] 4 uppl. Malmö: Gleerup. 180 s.
Lundin L, Mellgren Z, (2012) Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 27 s.
Myndigheten för delaktighet, (2019) Uppföljning av funktionshinderspolitiken 2018. 48 s.
Regeringskansliet, (2017) Prop. 2016/17:188. Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken, s 1-33. 33 s.
Författningstext och texter från hemsida tillkommer, ca 100 s.
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 80 s.
Ekholm J, Vahlne Westerhäll L, Bergroth A, Schüldt Ekholm K, (red.) (2015) Rehabiliteringsvetenskap: rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv. 3., [omarb.] uppl. Lund: Studentlitteratur. . 184 s.
Gullacksen A-K, Hejdedal R M, (2014:1) Delaktighetsmodellen – en väg mot empowerment. Uppföljningsstudier av erfarenheter från Skåne. FOU Välfärd. 2014:1. 107 s.
Hansson K, Nordmark E, (red.) (2015) Att arbeta med delaktighet inom habilitering. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 188 s.
Henriksen J-O, Vetlesen A J, (2013) Etik i arbete med människor. 3., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 250 s.
Lewin B, (2019) För din skull, för min skull eller för skams skull? Om LSS och bemötande. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 140 s.
Lundin L, Mellgren Z, (2012) Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 70 s.
Strandberg T, (red.) (2011) Förhållningssätt och möten: arbetsmetoder i social omsorg. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 120 s.
Engelskspråkiga tidskriftsartiklar tillkommer, ca 25 s.
Ali Z, Fazil Q, Bywaters P, Wallace L, Singh G, (2001) Disability, Ethnicity and Childhood: A critical review of research. Disability & Society, 16 (7), 949-968.
Uppsala universitet. Centrum för forskning om funktionshinder. Tidskriften: Forskning om funktionshinder pågår. www.cff.uu.se/Tidskrift_/ ca 25 sidor
Forsman B, (1997) Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 138 s.
Frykman E, (1998) Sockerförsöket. Scandia, 64 (1), 69-114.
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Diss. (sammanfattning) Uppsala: Uppsala universitet, 2007. 33 s. Tillgänglig på Internet.
Lag (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor.
Lindberg L, (2016) Svensk forskning om funktionshinder. Forskningen som haltar. Hörselskadades Riksförbund. Tillhandahålles på kursen. 30 s.
Rönnberg J, Classon E, Danermark B, Karlsson T, (2011) Forskning om funktionsnedsättning och funktionshinder 2002-2010. Kartläggning, analys och förslag. FAS. 55 s.
Söder M, (red.) (2005) Forskning om funktionshinder: problem, utmaningar, möjligheter. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Söder M, (2013) Swedish social disability research: a short version of a long story, Scandinavian Journal of Disability Research, 15, 90-107, suppl.
Traustadóttir R, Sigurjónsdóttir H B, (2008) The “Mother” behind the Mother: Three Generations of Mothers with Intellectual Disabilities and their Family Support Networks. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21, 331-340.
Vetenskapsrådet, (2017) God forskningssed? Vetenskapsrådets rapportserie. 75 s.
Självvald litteratur om c:a 300 sidor tillkommer.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Medicinska och sociala följder
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 105 s.
Danermark B, (2005) Att (åter)erövra samtalet: en bok om hörselskada och kommunikation. Örebro: Läromedia. 60 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Grundén I, (2005) Att återerövra kroppen: en studie av livet efter en ryggmärgsskada. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. 75 s.
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Diss. (sammanfattning) Uppsala : Uppsala universitet, Uppsala. 10 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten vid hälsa och samhälle. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 100 s.
Kroksmark U, (Red.) (2013) Se på mitt sätt: om barn och unga med synnedsättning. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Lindqvist R, (2020). Socialvetenskapliga perspektiv på funktionshinder: medborgarskap, delaktighet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. 130 s.
Lorentz D, (2018) Stress och psykisk ohälsa hos unga med autism och aspergers syndrom. Stockholm: Gothia Förlag AB. 160 s
Lundin L, Mellgren Z, (Red.) (2012) Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 55 s.
Söderman L, Nordlund M, (Red.) (2019) Omsorgsboken: möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. 6:e uppl. Stockholm: Liber. 100 s.
Vargus-Adams J N, Majnemer A, (2014). International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) as a Framework for Change: Revolutionizing Rehabilitation. Journal of Child Neurology, 29(8), 1030–1035.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med, UR-filmer, web-sidor samt aktuella rapporter, ca 100s.
2. Historisk och socialpolitisk orientering
Arvidsson E, (2019) Socialförsäkringsrätt: vid funktionsnedsättning och sjukdom. 3. uppl. Malmö: Gleerups Utbildning. 140 s.
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 50 s.
Brusén P, (2014) Livet en gång till: en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik. 2. uppl. Malmö: Égalité. 240 s.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 100 s.
Larsson M, Larsson L G, (2020) LSS 2020. Helsingborg: Komlitt. 216 s.
Lindqvist R, (2017) Funktionshindrade i välfärdssamhället [aktualiserade] 4 uppl. Malmö: Gleerup. 180 s.
Lundin L, Mellgren Z, (2012) Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 27 s.
Myndigheten för delaktighet, (2019) Uppföljning av funktionshinderspolitiken 2018. 48 s.
Regeringskansliet, (2017) Prop. 2016/17:188. Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken, s 1-33. 33 s.
Författningstext och texter från hemsida tillkommer, ca 100 s.
3. Samhällsinsatser, rehabilitering och habilitering
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 80 s.
Ekholm J, Vahlne Westerhäll L, Bergroth A, Schüldt Ekholm K, (red.) (2015) Rehabiliteringsvetenskap: rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv. 3., [omarb.] uppl. Lund: Studentlitteratur. . 184 s.
Gullacksen A-K, Hejdedal R M, (2014:1) Delaktighetsmodellen – en väg mot empowerment. Uppföljningsstudier av erfarenheter från Skåne. FOU Välfärd. 2014:1. 107 s.
Hansson K, Nordmark E, (red.) (2015) Att arbeta med delaktighet inom habilitering. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 188 s.
Henriksen J-O, Vetlesen A J, (2013) Etik i arbete med människor. 3., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 250 s.
Lewin B, (2019) För din skull, för min skull eller för skams skull? Om LSS och bemötande. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 140 s.
Lundin L, Mellgren Z, (2012) Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 70 s.
Strandberg T, (red.) (2011) Förhållningssätt och möten: arbetsmetoder i social omsorg. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 120 s.
Engelskspråkiga tidskriftsartiklar tillkommer, ca 25 s.
4. Forskning om funktionshinder
Ali Z, Fazil Q, Bywaters P, Wallace L, Singh G, (2001) Disability, Ethnicity and Childhood: A critical review of research. Disability & Society, 16 (7), 949-968.
Uppsala universitet. Centrum för forskning om funktionshinder. Tidskriften: Forskning om funktionshinder pågår. www.cff.uu.se/Tidskrift_/ ca 25 sidor
Forsman B, (1997) Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 138 s.
Frykman E, (1998) Sockerförsöket. Scandia, 64 (1), 69-114.
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Diss. (sammanfattning) Uppsala: Uppsala universitet, 2007. 33 s. Tillgänglig på Internet.
Lag (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor.
Lindberg L, (2016) Svensk forskning om funktionshinder. Forskningen som haltar. Hörselskadades Riksförbund. Tillhandahålles på kursen. 30 s.
Rönnberg J, Classon E, Danermark B, Karlsson T, (2011) Forskning om funktionsnedsättning och funktionshinder 2002-2010. Kartläggning, analys och förslag. FAS. 55 s.
Söder M, (red.) (2005) Forskning om funktionshinder: problem, utmaningar, möjligheter. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Söder M, (2013) Swedish social disability research: a short version of a long story, Scandinavian Journal of Disability Research, 15, 90-107, suppl.
Traustadóttir R, Sigurjónsdóttir H B, (2008) The “Mother” behind the Mother: Three Generations of Mothers with Intellectual Disabilities and their Family Support Networks. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21, 331-340.
Vetenskapsrådet, (2017) God forskningssed? Vetenskapsrådets rapportserie. 75 s.
Självvald litteratur om c:a 300 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Kontakt
-
ÅN
Åsa Nilsson - Studieadministratör
Studieadministratör
asa.nilsson@mau.se
040-665 75 89
-
CN
Camilla Nordgren - Universitetslektor
Kursansvarig - Kursansvarig övergripande (kursstart VT23)
camilla.nordgren@mau.se
040-665 74 49
-
MF
Madeleine Flink - Universitetsadjunkt
Kursansvarig - Delkurs 1
madeleine.flink@mau.se
040-665 73 87
-
SL
Svante Lingärde - Universitetsadjunkt
Kursansvarig - Delkurs 2
svante.lingarde@mau.se
040-665 79 65
-
CN
Camilla Nordgren - Universitetslektor
Kursansvarig - Delkurs 3 (kursstart HT22)
camilla.nordgren@mau.se
040-665 74 49
-
Charlotte Petersson - Universitetslektor/Bitr. prefekt grundutbildning
Kursansvarig - Delkurs 4 (kursstart HT22)
charlotte.c.petersson@mau.se
070-441 37 24