- Diakité, Jason Timbuktu. En droppe midnatt, Månpocket 2017
- Fornäs, Johan, Kultur, Malmö 2012
- Hammarén, Nils & Thomas Johansson, Identitet, Malmö 2009 (128 sidor)
- Hellström, Anders. Rasist? Inte jag, Om rasismer – en begreppsinventering, Forum för
Levande historia. Stockholm 2017.
- Lindskog, Rolf & Deniz, Fuat, Mångkulturalism – Socialt fenomen och politisk
utmaning, Malmö 2009 (192 s)
- Nordberg, Rikard. Muntlig presentation och retorik, Stockholm 2017.
- Therborn, Göran m.fl. red., Klass i Sverige. Ojämlikheten, makten och politiken i det 21:a århundrandet, Lund: Arkiv Förlag 2021 (urval ca 150 sidor)
- Wigerfelt, Anders. Mångfald och svenskhet – en paradox inom IKEA, MIM Working Papers Series No 12:1, Malmö 2012
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syftar till att ge studenterna en kunskapsmässigt orienterande och teoretiskt problematiserande introduktion till fenomenet mångfald ur grundläggande normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv – med en explicit anknytning till programmets huvudområde IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer). Integrerat i kursen är även färdighetstränade moment och introduktion till akademiska studier.
- Introduktion: ”Mångfald?”. Här diskuteras mångfald mot bakgrund av begrepp som människa, samhälle, kultur, nation och identitet ur grundläggande normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv.
- Mångfaldens historiska förutsättningar. Här sätts 2000-talets idéer och föreställningar om mångfald in i ett fördjupat samhällshistoriskt sammanhang.
- Mångfald och mångkultur – en utmaning? Här relateras fenomenet – och diskurserna kring – mångfald till aktuella diskussioner inom det IMER-vetenskapliga kunskapsfältet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).